Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-18, 00:52   #11
Bebeess
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2018
Innlegg: 10
Bebeess er på en erverdig vei

Sv: Hard innsats til liten/ingen nytte. Trenger hjelp!

I samråd med ernæringsfysiolog har jeg jo blitt fortalt gang på gang at vektreduksjon i teorien ikke er mulig uten et energiunderskudd, altså at det ikke hjelper å ha et inntak på under 20 g karbohydrater per dag og tusenvis av kalorier over ens daglige forbruk om en vil redusere fettprosent... Dette er jo også det som høres mest logisk ut i mine ører.

Jeg blir jo litt forvirra når jeg leser den ene glanshistorien etter den andre hvor enkelte raser ned i vekt ved å innta bøttevis med fett og flere tusen kalorier. Jeg har jo også sett flere av venninnene mine som er ca. på min størrelse leve etter LCHF-prinsippet og miste 8-10 kg selv uten noen form for fysisk aktivitet.

Jeg har fått et inntrykk av at etter en stund, når sultfølelsen forsvinner, vil energiinntaket av 1-2 måltider/døgn som mange tydeligvis holder seg innenfor gjør at man ligger i kcal-underskudd uten å egentlig tenke over det. Det skal jo noe til å spise to moderate, diettbaserte måltider og overskride 2000 kcal. Altså; man tenker at årsaken til vektnedgangen kun baseres på det kontrollerte karbohydratunderskuddet, mens man egentlig har et kraftig kcal-underskudd fordi det inntas kun 2 måltider per dag. Tanken min er altså at om man hadde inntatt samme kcal-mengden som man gjør ved to LCHF-måltider på et døgn (som sikkert ligger et sted mellom 1200-1500 kcal), men legger til en viss mengde karbohydrater så hadde man uansett gått ned i vekt, grunnet kcal-underskuddet? Så kcal-underskuddet vil være hovedårsaken til vektnedgangen likevel?

Huff, dette ble mange løse tanker spyttet ut i et rotete, uforståelig innlegg.
Noen som skjønner tankegangen og er enig? Eller er jeg helt på villspor?


Sist redigert av Bebeess : 15-06-18 kl 01:16.
Bebeess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat