Vis enkelt innlegg
Gammel 17-10-05, 21:32   #27
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Mener samtidig å huske at Atkins ber folk som opplever platåer til å kutte i inntaket av bl.a. proteiner, og øke inntaket av fett for å bryte disse barrierene.

Neeeei, det er ikke helt riktig nei. Proteiner blir det ikke snakket så mye om i det hele tatt på Atkins - utrolig nok......

Men man blir minnet på å ikke være redd for fett, og passe på at en spiser nok. Men først og fremst blir man bedt om å kutte ut ferdigmat (lavkarboprodukter som barer og shaker), kunstig søtstoff (lettprodukter som lettbrus etc) og sjekke kostholdet for "skjulte karber" (siden de fleste tor de kan beregne karber utfra øyemål og så få egentlig mestrer den kunsten og derved spiser mye mer enn det de tror).

Dessverre baserer bl.a. Mat & Helse seg på den norske oversettelsen av den utdaterte 1992 utgaven av Atkins. Det kom ny utgave i 1999 OG i 2001/2002 etter nye erfaringer og forskningsresultater. Det har ikke blitt oppdatert i de nye opptrykkene av boka her i Norge. Noe Mat & Helse, Midelfart og forlaget har blitt gjort oppmerksom på - uten å ha reagert nevneverdig. Da blir det litt vranglære rundtomkring dessverre. Men etter noen år blir en trøtt og lei av å sende brev og mailer uten å få svar eller rettelser av åpenbare feil.

Men dette blir jo pirk i den store sammenhengen.
Skjønner godt hva du sier/mener Ziggy og er helt enig med deg i det store og hele. Har sansen for Kwasniewskis filosofi utfra det jeg har lest. Har bare ikke rukket å sette meg skikkelig inn i den enda. Så mange bøker en skulle lest !!!

Fortell gjerne mer !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat