Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-05, 08:33   #34
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Jag har bara bläddrat snabbt i Kwasniewskis bok och därefter lånat ut den, så jag kan inga detaljer om vad han säger. Men vad jag kunde se har vi ungefär samma budskap. Vill man gå ner i vikt så är det enklast att sänka proteinandelen och öka fettandelen.

Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.

Det gäller idag, när jag är ungefär normalviktig. När jag hade stor övervikt kunde jag äta mer protein. Då fungerade 20-25 procent protein bra för viktnedgång.

Kalorierna räknar jag inte. Jag äter mig mätt. Jag åt mycket i början och jag äter lite nu.

Jag menar att man kan följa denna typ av "diet" utan att göra några som helst beräkningar. (Om man inte tänker skriva en bok...) Det är bara att äta mycket kött, med sikte på de feta bitarna, och att fylla på med en rimlig mängd ovanjordgrönsaker, i första hand till middagen. Då hamnar man automatiskt på ca 20 procent protein, ca 75 procent fett och ca 5 procent karbohydrater.

Jag har inte läst Atkins själv, men jag tror inte på hans idé om att plussa på med kolhydrater varje vecka för att se var den kritiska gränsen går. Det är nog bara en marknadsföringsidé. Jag tittade på hans pyramid och jag vill flytta bären högre upp och flytta ner de feta mejeriprodukterna. Men det är jag det. Vi är alla olika. Jag menar alltså att den som är känslig för karbohydrater bör stanna kvar i "induktionsfasen" tills målvikten är nådd. Men det är ju ett tuffare budskap och det säljer inte lika många böcker.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat