Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-05, 09:01   #36
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Thumbs up

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Jag har bara bläddrat snabbt i Kwasniewskis bok och därefter lånat ut den, så jag kan inga detaljer om vad han säger. Men vad jag kunde se har vi ungefär samma budskap. Vill man gå ner i vikt så är det enklast att sänka proteinandelen och öka fettandelen.

Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.

Det gäller idag, när jag är ungefär normalviktig. När jag hade stor övervikt kunde jag äta mer protein. Då fungerade 20-25 procent protein bra för viktnedgång.

Kalorierna räknar jag inte. Jag äter mig mätt. Jag åt mycket i början och jag äter lite nu.

.
Helt enig med deg, Sten Sture!

Men for mange er det litt "skremmende" å tenke på at man skal spise mye fett (jeg tenker IKKE på deg her Nille....), da man i årtier har blitt bombardert med informasjon om at fett er usunt og kan forårsake kreft og hjerteinfarkt, angina mv...

Har du forresten sett på programmet Calculus Vitus?

Det ligger en drøss med oppskrifter der, og du får samtidig testet beregningene til Optimal Ernæring opp mot din egen kostholdsfilosofi...

Teller forøvrig på knappene om jeg skal kjøpe den svenske versjonen av boka di, eller vente på den norske versjonen...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat