Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-05, 09:54   #31
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg forbedret alle mine blodverdier i en periode jeg drakk fløte tilsatt proteinpulver til lunsj hver dag. Nei, mettet fett er ufarlig så lenge du ikke blander det med raske karbohydrater

Som nevnt over må vi passe oss for å ikke bli for fanatisk, slik at vi nekter å ta inn over oss ny forskning. Jeg nevnte en studie over. Har lyst til å nevne flere, det som ligger i bunn av mine meninger er at den menneskelige biokjemi trolig er langt mer komplisert enn vi først trodde, og at sannheter innenfor medisinen trolig aldri har vart kortere enn nå.

En studie fra Amsterdam, publisert i 2005 fant:
Higher intakes of total and saturated fat were positively associated with higher HL (hepatic lipase) activity. In addition, the observed association of total fat with HL activity was modified by the HL-480C-->T polymorphism, after adjustment for age, sex, carbohydrate and protein intakes, and insulin or body mass index.

Høy HL aktivitet er assosiert med 2 potensielle risikofaktorer:
high HL activity may also result in an increased atherosclerotic risk by promoting the formation of atherogenic small, dense LDL particles. HL may also contribute locally to promote atherosclerosis by enhancing the formation and retention in the subendothelial space of the arterial wall of VLDL remnants, IDL and small, dense LDL.

Samtidig vet vi at etter inntak av mettet fett, senkes funksjonen til blodårene, og i kransarteriene, de som forsyner hjertet, er resultatet at blodårene snører seg raskere sammen, og utgjør dermed en økt risiko for hjerteinfarkt.

Vi begynner nå å skjønne effekten av raffinerte karbohydrater, men fettgåten er langt fra løst.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat