Vis enkelt innlegg
Gammel 17-11-11, 22:57   #15
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: I ett år har jeg fulgt Skaldemans forslag til vektreduksjon

Tror det er veldig viktig at du får tallet på triglyseridene dine også - og at du får råd av en lege som kan forklare dette ordentlig. Så vidt jeg forstår består kolesterolet av HDL (bra), VDL (dårlig) og triglyserider. Det viktigste tallet, i følge min lege, er forholdet mellom HDL og VDL. HDL bør være en fjerdedel av de to tilsammen (ikke det samme som total kolesterol, for der er triglyseridene også med). Altså: om HDL er 1 så bør VDL være under 3.
Fordi HDL ofte ligger rundt 1, sier de som standard at VDL skal være under tre. Dersom HDL er mye høyere, kan godt VDL være høyere også. Kolesterolet behøver ikke å være farlig om det ligger rundt 8, dersom andelen av HDL er høyt nok.
Hvis det er riktig at din VDL (dårlig kolesterol) har stått stille, men totalkolesterolet har økt, er det veldig viktig å vite hvordan dette fordeler seg mellom HDL og triglyserider. Har HDL økt mest er det bare flott, er det triglyserider bør du gjøre noen grep.

Jeg er helt nybegynner på lavkarbo, skal teste det ut noen måneder, men er veldig redd for kolesteroløking. Men jeg har motsatt problem av deg: Har alltid hatt altfor lav HDL, veldig vanskelig å komme opp i 1, mens VDL er over tre. Har altså godt under 8 totalt, men balansen er ikke god. Jeg har derfor stor tro på at mye av fettet i denne kosten bør komme fra oljer, nøtter, avocado, feit fisk m.m. Skjærer bort fettranden på koteletten !

Når det gjelder egg: Næringsmiddeltabellen viser at egg kanskje er den matvaren som inneholder mest kolesterol. Ikke rart man gikk ut og advarte. Men senere forskning gjorde det tydelig at det kolesterolet kroppen selv produserer for å håndtere mettet fett er mye mer og farligere enn det som kommer fra egg. Det tok altså litt tid før man så at det ikke var kolesterolet man spiste, men som man laget selv, som var skummelt.
Dette var ikke bevisst feilinformasjon, det er kunnskap som utvikler seg over tid.

Men: som mange har sagt før meg her: ikke ta noe av det som skrives i forumet som sann kunnskap! Syns det er en god ide å gå til en ny lege og be om en ordentlig forklaring på alle sidene av kolesterolet ditt. Er det det beskyttende kolesterolet som har økt så mye, virker det rart å skulle bruke medisin for å redusere det ! Lykke til!

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat