Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-12, 11:04   #38
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Hei!
Jeg har det ganske likt som deg egentlig. Sliter med å komme meg under 80, har vært stillstans i vekta i 4-5 uker nå... Jeg har lavt stoffskifte, så det kan nok være en av grunnene til at det går så tregt. Men har ikke tenkt å gi meg. Har vært i ketose siden jeg startet i november. gikk ned 5-6 kg i starten, men så "pang stilt"

Hvordan går det med deg nå?

God morgen Fedona! Jeg ligger over 80 ennå ja, næmrere akkurat på 84 i går. Har på det letteste (på LK) vært på 82 og noe tror jeg. Med en startvekt på ca 85-86 for et års tid siden kan jeg vel ikke sies å ha lykkes alldeles da . Med det perspektivet på den ene siden, kan jeg jo samtidig vise til at jeg heller ikke har lagt på meg - tross stort inntak av feit mat/fett hver eneste dag. Kroppen kjennes også bedre ut, skulle bare mangle når magen fungerer. Du har lavt stoffskifte; jeg var faktisk hos lege på torsdag hvor han antydet høyt stoffskifte. Da jeg sjekket symptomene på det så har jeg omtrent alle i mer eller mindre grad - unntatt vektnedgang da selvfølgelig. Det ble tatt en hel kjemisk sjekk, og jeg skal tilbake om ett par uker og er spent på resultatet! Du og spiser maten fra Spisdegslank; spennende! Jeg tror nok det hadde vært noe for meg også, men synes det er vanskelig med en mann i huset. Unnskyldning bare??

Ellers så kjenner jeg at det å skriftliggjøre "levereglene" mine var veldig bra!!! Jeg går stadig inn og legger til, noe som tyder på at det jobbes med det i underbevisstheten. Jeg tror at mye overvekt sitter i hodet og mindre i kiloene nemlig. Altså at hvis vi ikke er bevisst på tankemønstre, sammenheng mellom følelser - handlinger, (u)vaner mv så sliter vi ekstra med å gå ned i vekt. Og at det å se for seg hvordan målet er, opptre som en har nådd det, vil være til hjelp. Var forresten på et foredrag for en tid tilbake, hvor foredragsholderen sa at når hun hadde satt seg et mål, så så hun for seg hvordan hun var/så ut når målet var nådd (vektnedgang og utseende). Underveis i prosessen mot målet, når hun stod overfor utfordringer, stilte hun seg spørsmål om det ville hjelpe henne å nå målet (jfr hvordan hun så for seg hun skulle bli) å gjøre sånn eller sånn. Det handlet også om hvordan hun kledde seg på fridager; hva gjorde det med henne mentalt å luffe rundt i slitte utvaska klær på fridager? Hva gjorde det med henne å ikke stelle seg skikkelig? osv osv. Hvis hun spiste sånn og sånn mat, som hun ikke burde spise, hva gjorde det med målet hennes. Skjønner? Vanskelig å forklare detaljert her. Jeg liker tankerekken hennes og mener at ved å være bevisst valgene vi tar så tar vi dem på et reeelt grunnlag. Spiser vi for å trøste oss, feire oss selv el.l. og har gjort noen refleksjoner på forhånd så mener jeg at vi da begrenser oss, evt velger bort/velger annet, eller hvis vi likevel spiser så vet vi at vi gjør det og hvorfor. På sikt tror jeg det vil redusere/fjerne (u)vaner mtp mat o.l.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat