Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-12, 12:10   #43
Jeane
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 30
Jeane er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg kan vel ikke si at jeg er erfaren her inne. Er snart inn i min 3. uke på det jeg selv definerer som LCHF-diett med maks 20 karber pr dag.

Jeg spiser egg, bacon, hjemmelaget lavkarbobrød (a la Hexeberg), salat (men lite tomat), fløte, smør, creme fraiche, samt grønnsaker blomkål, brokkoli, asparges samt at jeg har både aubergine og squash i kjøleskapet. Kjøtt blir som oftest kylling, svin og noe storfe, samt fisk (laks og torsk).
Jeg har prøvd å måle/veie alt jeg spiser. Og kommer alltid på diett.no til ca 1000-1200 calorier (første uka lå jeg på 1200-1400) per dag. Fett 60/70 - protein20/30 (tror jeg). Karber er minimalt 10-30 pr dag.

Jeg har ikke fått lest nok (skjønner jeg), men er usikker på hva slags bok jeg skal lese. Det er vanskelig å bestemme seg for en spesifikk retning. Jeg har jo kuttet ut brød, mel, pasta, potet og ris. Men ser jo at det er uendelig mange retninger man kan velge her inne. Filosofier også.

Første uka gikk jeg ned 0,7 kg (fra 58,8 til 58,1), nå andre uka har jeg gått opp og ned, og i dag veide jeg 58,5. Må legge til at jeg søndag begynte å trene, og jeg har trent 3 dager denne uka (moderat intensitet med litt kondisjon og noe styrketrening). Årsaken til moderat intensitet på trening er at jeg har hatt 1 1/2 års opphold på treningen, så jeg vil ikke overanstrenge meg i starten.

Hvorfor går jeg ikke ned ytterligere i vekt? Jeg har blitt anbefalt å spise mindre salat, mer fisk og grønnsaker. Første uken hadde jeg lavkarbobrød til lunsj med makrell i tomat, og jeg syns det var greit. Til frokost blir det ofte ren omelett, uten noe til. Bør jeg ha grønnsaker til omeletten, og hva slags type? Til middag spiser jeg jo grønnsaker til, den blir jo en erstatning til manglende potet/ris/pasta. Ikke at jeg tidligere ikke hadde grønnsaker, men jeg hadde jo karber i tillegg ;-).

Takker for innspill!

Jeane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, maks 25 gram karbo pr dag Svar med sitat