Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-07, 18:48   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lowcarb Ostekake

Opprinnelig lagt inn av dworsky, her.

Dette er en lavkarboversjon av den kaken jeg liker best her i verden: min mors ostekake. Minner om den du får på mange caféer, bare bedre og ikke minst - nesten ingen karbohydrater.

Bunn:
ca.3dl Kokosmasse/mandler/hasselnøtter (blanding er godt)
ca.0,5dl Splenda (etter smak)
ca.75g Smør
1 eggehvite

Fyll:
3 bokser CottageCheese
1,5dl Splenda
3 medium/store egg
1/3liter fløte
1/2teskje sitronsyre utrørt i litt vann (eller noen spiseskjeer sitronsaft)
litt sitronskall i fine strimler

Fremgangsmåte:
Mal kokosmasse/nøtter i foodprocessor, tilsett resten og kjør til det er godt blandet. Trykk det ut i en springform slik at det dekker bunnen pluss noen centimeter opp langs kantene. Et tips for å få kaken lettere ut av formen er å legge bakepapir i bunnen eller bruke paiform med løs bunn. Forstek bunnen ca. 5 minutter på 175 grader.

Kjør alle ingrediensene til fyllet bortsett fra fløten i foodprocessor til en glatt masse. Pisk fløten til stiv krem og bland godt men forsiktig med oste/eggemassen. Hell dette over i formen (med den forstekte bunnen) og stek videre på 175 grader i ca. 1,5 time. Kaken skal være lys gyllen på toppen. Om den begynner å bli brent kan man legge litt aluminiumsfolie på toppen, eller sette et stekebrett over. Skru gjerne av ovnen mot slutten av steketiden, og la kaken stå noe lenger – så er man sikker på at den blir ordentlig stiv.

Jeg synes kaken er best når den har stått i kjøleskapet til dagen etter og blir servert kald, kanskje med noen jordbær eller bringebær til....

Slurp!!! DER er julekaka mi berget!!!!

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat