Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-06, 22:26   #27
114->92-95
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Jeg har med interesse fulgt Skaldeman feberen som herjer. Hele opplegget er jo fantastisk. Denne journalist fra Sverige forteller at han ved ren trøstespising over sin egen fedme, uten noen impulser fra omverdenen, kom frem til en ny måte å slanke seg på .
Han har angivelig ikke lest et ord om Banting, Bassøe, Kwasniewski, Atkins eller Ketolysekuren, cut the carbs,etc. men kom på dette helt av seg selv.
Det høres like sannsynlig ut som om et trykkeri skulle springe i luften og alle bokstavene tilfeldigvis dale ned og danne en bok med et budskap om en helt ny slankekur.

Usmakelig og usakelig fra en kar som folk har tillitt til her på forumet. Du har jo ikke funnet på noe nytt, du tjener kun penger på andres kunnskap. I mine øyne er du en "bilselger" av type.

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Skaldemann hørte jeg første gang på P4, der han bastant forklarte at man bare skulle spise fett, gjerne bare en gang om dagen, mosjon og grønnsaker var aldelse unødvendig og alle eksperter har tatt feil når det gjelder ernæring, kun Skaldeman selv vet hva som er korrekt.
Skaldeman fortjener stor ære og ros for sin markedsføring. Det er ikke noe tabloidpressen og de raske medier elsker mer en ekstreme standpunkter, og det ved journalisten, Skaldeman.
At uttalelsene ikke holder vann skjønner man når man leser boken og finner alle moderasjonene av de ekstreme uttalelser.

Du fortjener ikke ros for din nedrakking. Dårlig markedsføring kaller jeg det...


Opprinnelig lagt inn av Torkil

Når det gjelder selve slankemetoden, så er det intet nytt, bortsett fra en sterkere vektlegging av behovet for fett når man benytter seg av kostindusert ketose som slankemetode. Det er ikke tvil om at kuren faktisk kan virke, men er det den tryggeste form for kostindusert ketose?
Hva sir Skaldeman selv? jo på første side i boken " Følger du mine anbefalinger, gjør du det på eget ansvar". Da han heller ikke viser til vitenskaplige undersøkelser eller annen dokumentasjon, kan han neppe henges opp på noe om noen skulle bli skadelidende.

De fleste bøker som gir helseinformasjon enten det er i form av kosthold eller trening har den samme advarselen eller lignende. Ser ikke noe galt i at Skaldeman garderer seg mot at noen skulle ta han skade av hans diett. Han er ikke interessert stå ansvarlig for hvis noen skulle få skadevirkninger av dietten eller hvis de mistolker informasjonen.

Har du ingen advarsler i din bok Torkel?

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Selve boken er på 319 sider, i største laget for det enkle budskap etter min mening. Det er utrolig mye gjentakelser, noe som jo kan rettferdfiggjøres i en oppslagsbok, men her blir det lett kjedelig.
Jeg mener oppriktig at Skaldeman har klart å sette slankemetoden
"kostindusert ketose" på kartet, bedre en noen før ham. Og han har en del morsomme sleivespart til både den ene og den andre.Dette fortjener ros, alle de offisielle eksperter vegrer seg om å snakke om ketose, mens 200.000 Normenn har erfaringer med slike slankekurer i forskjellige varianter.

Mannen må jo få lov til å skrive boken akkurat som han vil, men kan være enig i at det er endel gjentagelser.

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Det jeg savner allermest i boken er en holdning til vitaminer og mineraler, de er svært viktige for energiomsetningen i kroppen og med Skaldeman sin kost kan det lett bli så ensidig at mangler kan oppstå.

Syntes han skrev endel om viktigheten av vitaminer og mineraler, men ikke på en faglig måte med vitenskapelige studier og lignende. Har lest Wolfgang Lutz sin bok "bedre uten brød" hvor det var VELDIG mye vitenskap og studier, syntes ikke det fenget så godt alltid.


Opprinnelig lagt inn av Torkil

Ketolysekuren er basert på kostindusert ketose. Jeg anbefaler varierte grønnsaker og blandet salat, nøtter og krydder for å få tilstrekkelig med
vitaminer og mineraler, og anbefaler dessuten kosttilskudd for å dekke kroppens behov. Sammensetningen av kosttilskudd kan diskuteres, jeg viser til vitenskaplige artikler og amerikanske anbefalinger. Med Atkins i noen tiår, har de stor erfaring på området i USA. OK jeg kan lett bli anklaget for økonomiske interesser når jeg anbefaler kosttilskudd, men så får jeg tåle det. Alle produkter jeg selger er kommer til på grunn av etterspørsel fra de som benytter ketolysekuren.Men jeg tar den anklage når den kommer.

Du er en businessmann

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Av de som jeg personlig har sjekket før og på ketolysekuren viser alle fallende totalkolesterolverdier og bedre fordeling mellom dårlig og godt kolesterol. Dette gjaldt imidlertid IKKE for de som var i ketose, men utelukkende spiste kjøtt og fett, for dem stiger kolesterolverdiene. Så benytter du Skaldemankuren anbefaler jeg sjekk av kolesterol når du har gått på den kuren en stund.

Var det ikke eksemplet 50stk som hadde holdt på med ketolysekuren og 48 hadde en postiv utvikling av kolesterolet, mens 2stk ikke hadde det. De to skilte seg ut ved at de ikke spiste grønnsaker, men alle de andre gjorde det. Som lege vil jeg tro at du sjekket alle mulige variabler for å finne årsakssammenhengen, og fraværet av grønnsaker var den eneste?

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Uten varierte grønnsaker og blandet salat er det min erfaring, at mange oppleve stagnasjon i vekttapet. Men kostindusert ketose kan faktisk gjennomføres uten, da må man blott opprettholde den svært høye fettprosent.
Så vidt jeg kan se er det allerede mange som sliter med Skaldemankuren her i forumet og man kan bare gjette på hvor mange det er utover landet. Vi vil neppe høre om det. Folk står gjerne frem og forteller om sine slankesuksesser, men jeg har ennå ikke hørt noen stå frem og fortelle om enda et mislykket forsøk.

Hvor mange er det her som sliter med skaldeman sin måte å spise på som virkelig spiser som han anbefaler? Det virker som de fleste her IKKE spiser som han anbefaler. Kan nevne en som hadde holdt på med skaldeman sin kost i en uke og var fornøyd for at hun hadde gått ned en kilo selvom hun hadde drukket cola og spist potetgull (samt andre ting, husker ikke alt)

Jeg har fulgt skaldeman's anbefalninger i 1 måned nå, ned 4kg etter de 2 første dagene hvor jeg gikk ned 2-3kg. Fettprosenten min har gått ned 2% (fra 18.4 til 16.4), og 3cm rundt livet og baken.


Opprinnelig lagt inn av Torkil

En siste stor bekymring gjelder selve starten på Skaldemankuren, jeg mener ikke å huske noen anbefalinger av hverken kalium, natrium, magnsium eller kalsium. For friske unge personer vil starten neppe være farlig, men mange pasienter med lett hjertesvikt, dårlig kondisjon, diverse medisiner, nyresyksdommer, latente hjerterytmeforstyrrelser etc.kan forstyrrelsene i væske- og saltbalansen i begyndelsen av kuren være fatale.

Jeg ønsker ikke å ta motet fra de som benytter Skaldemankuren, får de det til er det al ære verdt. Men hvis man sliter, anbefaler jeg å forsøke kosttilskudd og varierte grønnsaker og blandet salat for å skaffe kroppen tilstrekkelig med vitaminer og mineraler slik at forbrenningen kan optimaliseres.

Vennlig Hilsen
Torkil P. Andersen
Lege

Du er jo lege så vi får satse på at det er etikken din som gjør at du bekymrer deg og ikke lommeboken din.

  Svar med sitat