Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-06, 23:49   #35
rdalen
Nytt Medlem
 
rdalen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Drammen
Alder: 65
Innlegg: 7
rdalen er på en erverdig vei

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Ketolysekuren er basert på kostindusert ketose. Jeg anbefaler varierte grønnsaker og blandet salat, nøtter og krydder for å få tilstrekkelig med
vitaminer og mineraler, og anbefaler dessuten kosttilskudd for å dekke kroppens behov. Så vidt jeg kan se er det allerede mange som sliter med Skaldemankuren her i forumet og man kan bare gjette på hvor mange det er utover landet.

Jeg er en av dem som har postet her og gitt uttrykk for at Skaldemann ikke har svart helt til forventningene. Og jeg har gått meget systematisk til verks for å teste ut om dette virker på meg.
Jeg gjør meg mine tanker når jeg ser hva Torkil skriver.

Jeg har relativt gode kunnskaper om kostindusert ketose og benyttet meg av metoden allerede for 25 år siden, da en venn av meg som er lege laget et opplegg som var meget effektivt. Jeg gikk da fra sterk overvekt til normalvekt, og holdt meg der i en del år. (Det er litt rart og morsomt å se hvor aktuell denne metoden er blitt nå). Jeg er journalist, og har i årenes løp også skrevet en del fagartikler om emnet.

Da jeg nå bestemte meg for å bli kvitt overvekten en gang for alle, var kostindusert ketose det naturlige valget. Det er kanskje den eneste muligheten når du skal ned 50 kilo, for de færreste har vilje eller ork til å sulte seg ned så mye. Ikke er det særlig effektivt heller.
Derfor dro jeg i gang med et opplegg som hadde følgende hovedingredienser: mosjon - ketose - ikke for lavt kaloriinntak - varierte grønnsaker - kosttilskudd - rikelig med vann - ingen stor frykt for fett.
Resultatene lot ikke vente på seg. Kiloene raste av. Mye vann og en del muskelmasse i starten naturligvis, men definitivt også en del fett.

Så kom Skaldemanns bok. Det var interessante tanker, og hans resultater var jo imponerende, så jeg bestemte meg for å prøve hans ekstremvariant av kostindusert ketose. Jeg endret opplegget mitt litt. Nå kuttet jeg grønnsakene, og ble veldig opptatt av forholdstallet mellom proteiner/karbohydrater og fett. Jeg holdt forholdstallet på 1:1.3 slik han beskriver. Jeg passet også på å ikke komme under de 20 Kcal pr kg kroppsvekt som han anbefalte (jeg har prøvd helt opp til 27 Kcal/kg også, uten at det gjorde noe til eller fra). Men resultatet er entydig, og kom nærmest umiddelbart. Vektreduksjonen bråstoppet. Nå har vekten stått praktisk talt stille i innpå 4 uker. Selvfølgelig kan det være tilfeldigheter med platå etc, men det er litt påfallende.

Jeg kjenner ikke det spesifikke opplegget i ketolysekuren til Torkil, men det han skriver sammenfaller med mine erfaringer. Både fra denne omgangen og tidligere erfaring med kostindusert ketose. Det spørs om jeg ikke skal tilbake til mitt gamle opplegg, som jeg vet har gitt meg resultater før. Og der inngår både salat og grønnsaker, så lenge mengdene ikke bryter ketosen.

I en annen tråd i dette forumet etterlyste jeg for noen dager siden tilbakemeldinger om de gode resultatene av Skaldemanns. Håpet var jo at andre hadde lyktes bedre enn meg, men responsen har ikke vært helt overbevisende så langt...

rdalen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen/ingen har enerett på sannheten Svar med sitat