Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-06, 10:50   #47
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95


Hvor mange er det her som sliter med skaldeman sin måte å spise på som virkelig spiser som han anbefaler? Det virker som de fleste her IKKE spiser som han anbefaler. Kan nevne en som hadde holdt på med skaldeman sin kost i en uke og var fornøyd for at hun hadde gått ned en kilo selvom hun hadde drukket cola og spist potetgull (samt andre ting, husker ikke alt)

Jeg har fulgt skaldeman's anbefalninger i 1 måned nå, ned 4kg etter de 2 første dagene hvor jeg gikk ned 2-3kg. Fettprosenten min har gått ned 2% (fra 18.4 til 16.4), og 3cm rundt livet og baken.

Jeg syntes tonefallet i innlegget ditt var lite hyggelig, men deg om det.

Som Albertine har jeg også spist akkurat som Skaldeman anbefalte, jeg prøvde den mest ekstreme varianten med kjøtt og fett, og gikk omtrent ikke ned. Så kuttet jeg ut melkeprodukter, og da gikk jeg ned et par kilo på to uker. Men å "rase ned i vekt" har jeg slett ikke opplevd, selv med det mest ekstreme kostholdet.

Jeg synes det er kjempeflott at Skaldemans anbefalinger virker for deg og at du har gått ned så mye allerede. Men du synes å antyde at de som ikke gikk ned ikke har fulgt hans anbefalinger og at det er grunnen til at det ikke har gått så bra. Her går du i den samme fellen som veldig mange går i, blant annet de "ledende" ernæringsfysiologene her i landet, nemlig at det finnes en diett som virker bra for alle.

Jeg blir mer og mer overbevist om at vi er så forskjellige at den optimale kosten varierer endel fra person til person. Det er derfor jeg har blitt interessert i blodtypedietten, fordi dette er en diett som aksepterer forskjellene blant oss. Jeg tror ikke at blodtypedietten er det endelige svaret jeg eller noen andre har ventet på, men jeg tror det er et godt første steg i en aksept av at vi er forskjellige. Jeg tror også at de aller fleste av oss i vesten idag ser ut til å spise for mye karbohydrater. Dette tåler noen bedre enn andre.

Siden jeg begynte å spise lavkarbo 9. januar, har jeg lest følgende bøker:
- Slank med ketolysekuren, av Torkil P. Andersen
- Spis deg ned i vekt, av Sten Sture Skaldeman
- Sukker, en snikende fare, av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud
- Bedre uten brød, av Wolfgang Lutz og Christian B. Allan
- Blodtypedietten, av Peter J. D'Adamo og Catherine Whitney

Jeg ville ikke vært noen av bøkene foruten, de har alle gitt meg mer innsikt og lyst til å utforske dette området enda mer. Det må gå an å ha en diskusjon om det faktiske innholdet i diverse bøker og dietter uten at det kun blir en diskusjon om motiver. Ja, Sten Sture Skaldeman og Torkil Andersen kan mistenkes for å ha økonomiske motiver, men nå er dette sagt, så la oss gå over til faktisk innhold, ellers blir det lett en kjedelig repetisjon her!

Jeg tror at lavkarbo er veien å gå, men jeg tror at vi alle bør finne den versjonen som virker best for oss som individer, både når det gjelder vektreduksjon og når det gjelder å finne den maten som virker mest positivt for vår helse.

Vennlig hilsen

Hilde

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat