Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-11, 16:31   #20
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Hjelp til Atkins-induksjon

Atkins Induksjonsfase er meget strengt og dersom du er vegetarianer *holde meg i nakkeskinnet for å ikke starte en diskusjon * er det nok ikke det enkleste du kan gjøre. Atkins New Diet Revolution (som boken heter, om jeg ikke husker helt feil) spesifiserer at man skal gå på induksjon et par uker for å få omstilt kroppen til fettforbrenning raskest mulig, så jobbe seg gjennom fase 2 og 3 for å finne ut hvilke karbohydrat-kilder og hvor mye karbohydrat man tåler, før man til slutt i fase 4 skal lande på et kosthold man kan trives med livet ut.

Greia er at boken sier man skal over på sluttfasene når man er 6-7kg fra det man selv anser som idealvekten. De beinstrenge rettningene som Skaldeman og induksjonsfasen (Fase 1) av Atkins er for de som har en god del å gå ned. For resten av oss anbefales en varig omlegging til et mer variert og moderat lavkarbo-kosthold, slik at kroppen over tid havner der den bør være.

Litt off-topic, men.. Forøvrig veldig glad for å høre at du spiser egg og fisk. Jeg mener, en etisk/moralsk vegetarianer spiser ikke dyr fordi de ikke vil at dyr skal lide, men har man samvittigheten med på handletur er hverken melk, ost, rømme, egg eller fisk og skalldyr noe dyr må pines for at vi skal kunne spise! I tillegg gir beitedyr og frittgående høns mye mer næringsrike varer enten vi snakker meieriprodukter, egg eller kjøtt, så det er bedre både for oss og dem. Vegetarianer eller ikke: har du råd, bruk lommeboka til å stemme på økologisk landbruk.

Hva med å kjøre Skaldeman'ish et par uker? Basiskonseptet der kan tilpasses det du spiser forholdsvis greit. Spis fet fisk stekt i meierismør eller bakt med litt rømme, fløte, o.l. i et par uker og se hva som skjer. Supplér med bittelitt brokkoli, blomkål, salat, osv. 80% fett, 15% protein, 5% karbohydrat er vel sånn omtrent det Skaldeman anbefaler?

Edit:
Holdt på å glemme noe som er vel så viktig som kostomlegging, nemlig trening! Særlig for deg som er normalvektig men ønsker å finne "bikiniformen". Slanking vil aldri endre på "ramma" uansett hvor lav fettprosenten kommer. Der må det trening til, spesifikt styrketrening! Styrketrening forbrenner også mer energi time-for-time enn utholdenhetstrening, og øker forbrenningen i 24-72 timer etter en endt treningsøkt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat