Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-12, 01:11   #204
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Nå er ikke Pål så ofte på forumet og svarer, av hva jeg vet, men jeg kan godt svare, jeg.
Nei! Dette er en vanlig, men stor misforståelse -ketose og ketoacidose er IKKE det samme. Det har en ganske irrelevant korrelasjon, når blodsukkeret hos de med dia1 øker ut av kontroll på grunn av insulinmangel og kroppen begynner å brenne av fettvevet kan det skje en opphopning syre og ketoner, og dette kan være farlig. Dette skjer kun ved en diabetes ute av kontroll. Diabetikere som er diagnostiserte og medisinregulerte står ikke i reell fare for ketoacidose, og de som ikke har dia1 har ingen som helst grunn til å frykte det.
Ketose derimot, er en helt naturlig tilstand som skjer ved enten faste eller fravær/lavt nivå av karbohydrater i kosten. Når kroppen skrur om til fullstendig fettforbrenning så er et av biproduktene fra de frigjorte fettcellene ketoner, som kroppen bruker som energi.
Folk som spiser "vanlig norsk kost" produserer ofte ketoner også, f.eks i løpet av natta eller ved omgangssyke o.l. Også de som lever på veldig lavt kaloriinntak (pulverkurer o.l) er ofte i ketose.

Forbrenner du rent fett er det ganske vanlig at kroppstemperaturen din øker. Har ikke noe forskning tilgjengelig, men dette er et veldig vanlig fenomen hos de som er i ketose. Søk på "futile cykling", så kan det hende du finner noe av svaret på økt kroppsvarme der!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat