Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-11, 08:47   #23
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Har Drevon et poeng?

Mye enig i det du skriver Biggie Insulinresistente vil generelt få mye ut av lavkarbo, de fleste betydelig overvektige har insulinresistens (80% av de med BMI 35+ hentet fra HUNT), få overvektige lykkes på lavfett på sikt. Jeg tror de fleste ville være tjent med å kutte i karbene. Jo lettere man er, jo generelt mindre insulinresistens har man, selv om flere og flere normalvektige får DB2. Faktisk er 20% av de med DB2 normalvektige, og jeg tipper flere prosent normalvektige allerede er på god vei til å få DB2. Karbo i lite\moderat inntak er ikke noe stort problem for de fleste når det kommer fra gode kilder som nøtter og grønnsaker, men de raffinerte er et stort helseproblem for mange. Endel er overspisere (egen diagnose på lik linje med anoreksi), man kan kutte KH så mye man bare vil hos disse, men de vil allikevel ikke gå ned i vekt siden de smugsprekker, en psykolog eller langvarig psyk. behandling kan løse deres problemer. Inaktivitet er et stort problem. Folk trener omtrent like mye som for 20 år siden, men rører seg langt mindre i hverdagen. Selv om fysisk aktivitet ikke hjelper så mange kg på vekta så gir bedre muskel\fett-fordeling mye positivt ift metabolsk syndrom og overvekt. Regelmessig fysisk aktivitet reduserer behovet for insulin og gir sånn sett mindre av "slitasjen" du snakker om

For mye karbo fra dårlige kilder + inaktivitet + gå opp i vekt = insulinresistens\DB2 for mange.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat