Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-12, 17:36   #46
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Overvektige ektemenn

Er det egentlig snakk om taktikk da? Jeg mener, det er jo litt sånn gi og ta i et forhold hvor man har vært sammen i maange år. Det betyr da vel heller at man har lært hverandre og kjenne på godt og vondt.

Å behandle noen rettferdig betyr faktisk å behandle hverandre ulikt. En mann som er slik og sånn krever kanskje en type kommunikasjon og "taktikk" om du vil for å møte ham på veien, mens en annen krever en helt annen tilnærming for å oppnå det samme. Sånn er det nå overfor damer også synes jeg. Noen liker det sånn og slik, mens andre må man kanskje "liste og lure" litt for å oppnå det samme. End state er dog det samme og hvis det er taktikk, ja da er vi taktiske alle mann/kvinner.

Det handler ikke om hvem som er kompleks, eller ikke. Alle har sitt særtrekk, men poenget var vel heller hvordan de særtrekkene kommer til uttrykk, og her mener jeg fremdeles det er forskjeller på generelt grunnlag.

Menn er like følsomme, har samme behov som kvinner, men måten det kommer til uttrykk på er forskjellig. Det er jo det som gjør det så spennende også. Nå er det jo også forsket temmelig mye på akkurat slike ting nettopp fordi det er ofte diamentralt forskjellig hvordan en og samme ting prosesseres i hjernen til kvinner og menn.
Den dokumentaren jeg så på var at man hos menn generelt så tendenser til at kobling mellom høyre og venstre halvdel av hjernen var mindre i omfang enn hos kvinner. Dette KAN, og jeg sier KAN være en mulig forklaring iht forskningen, til at kvinner tendenserer mot å være mer emosjonelle i sitt lederskap og argumentasjon ift eksvis menn. Vi gutta hadde visstnok en fysiologisk mindre sjanse til å kunne beholde helheten med fakta og følelser i beslutningstaking pga denne "mindre" bro mellom hjernehalvdelene.

Fordeler og ulemper med begge.

Kvinner led av beslutningsvegring fordi de skulle vite mest mulig og lagde "seg et kaos" inni hodet med "if`s, but`s and what if", mens gutta gjerne tendenserer mot å være beslutningssterke med overhengende fare for å ikke ha oversikt over viktige konsekvenser. Jada, beslutning ble tatt, men for oss gutter/menn er de da tydelig disponert for å glemme helhetsbildet i en situasjon.

Så, med det i bakhodet burde det være enkelt å arrondere i en typisk kvinnelig forsamling og en typisk mannlig forsamling hvor du eller jeg er sjef?

Kanskje dette er årsaken til at når en mann ofte sier "nei", ja da mener han "nei", mens når en kvinne sier "nei", så har de ofte en slik ordlyd at de egentlig mener "nei, men...."

Jeg klarer nå ihvertfall å se det humoristiske i dette. Men dokumentaren var seriøs nok og må si den var ganske treffende på kvinner og menn ift lederstil og ledelse/beslutninger overfor mennesker.

"Mannlig" og "kvinnelig" lederstil er nok ikke et begrep uten en grunn. Det ER forskjeller i vår dynamikk Photo ;-)

  Svar med sitat