Vis enkelt innlegg
Gammel 08-04-08, 11:34   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCO noen med erfaring eller kunnskap?

Opprinnelig lagt inn av Persille, her.

Tror jeg har hørt om hun legen. Er det hun Ezter Vanky eller noe sånt du har vært hos? Jeg trodde metformin ble brukt hos Gravide Pcoskvinner for å forebygge komplikasjoner under graviditet jeg

Skjønner hva du mener med at legen "ikke skjønner at det er noe problem". Legen min sa bare; det er ikke noe å tenke på og det er heeelt ufarlig!
Synes det er helt umenneskelig! Jeg kommer til å bli helt knust hvis det viser seg at jeg ikke kan få barn.

Hvorfor er det sånn at leger til stadighet slipper unna med å gjøre en dårlig jobb?

Metformin har vist seg å ha god effekt på PCOS'ere som ikke er gravide også.. Det er ikke slik at PCOog PCOS automatisk betyr at man ikke kan få barn, men at man muligens må ha litt hjelp for å få de.

Det er jo ikke farlig å ha PCOS. Det er bare det at effekten av det er ubehagelig, noen får hårvekst i et "mannlig mønster" eller hva det heter (bart, skjegg, mage, lår osv) og mange legger på seg, vi har ofte overvekten i eplefasong (Jeg er typisk PCOS'er med tynne armer og bein, og den bilringen) og vi kan ha problemer med å bli gravide. Jeg mener at legene nødvendigvis ikke gjør en dårlig jobb. Viss du ser på hvor mye det er forsket på PCOS, så er det ikke så mye, noe som betyr at legene heller ikke har mulighet til å tilegne seg kunnskap om PCOS. Dersom du drar til en gynekolog, så vil han/hun ha mye mer kunnskaper, og kanskje også være oppdatert på fagfeltet.

Det er jo også ting du kan be om selv, som feks glucosebelastning. Det er du som er eksperten på din kropp, og nå har du fått diagnosen, så kan det være lurt å lese masse om PCOS, sette deg godt inn i det, finne ut hva du ønsker å spørre legen din om, kreve deundersøkelsene du føler du må ha. Kanskje vekker dette legen sin intresse for PCOS, og han/hun begynner å lese om det og får mere kunnskap, slik at neste pasient ikke bare får resept på diane og beskjed om at det ikke er farlig?

Den første gang jeg som 17-åring var til legen og spurte hvorfor jeg ikke fikk mensen, var det ingen som viste om PCOS, og jeg fikk beskjed om at det var psykisk. Legen ville henvise meg til psykiater, noe jeg nekta. Etter et par år fikk jeg en annen lege som tok blodprøver og sendte meg til sykehuset for UL hvor jeg fikk diagnosen. Jeg har måttet lese meg frem til hva jeg ønsket og hvor jeg skulle dra for å få "riktig" hjelp...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat