Vis enkelt innlegg
Gammel 07-09-05, 15:28   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av monique

I følge legen og kirurgen var dette en "meget enkel affære og ikke noe problemer knyttet til det i ettertid"
Vel... kan ikke si jeg var helt enig med de, har slitt veldig etterpå og min toleransegrense for fett har blitt kraftig endret. Merket det etter at jeg skulle være sunn og putte cocousa olje i mine sunne smooties i sommer... ikke spesielt lurt!

Har også fjernet galleblære. (3 år siden). Og jeg har absolutt ikke hatt noe problem med fett i ettertid. kan tylle i meg så mye fett jeg bare orker, - av alle typer !

MEN - det er helt klart at du har blitt feilinformert av legene. 10% av gallesteins opererte vil fremdeles ha problemer etter at blæra er fjernet. Det kommer litt an på utskillelsen av galle. Skiller leveren ut lite vil du merke fettet mer enn om den skiller ut mye (da får du halsbrann og sure oppstøt om du ikke spiser NOK fett !!) Noen vil merke at de reagerer på krydret mat, sjokolade eller fett. Men det betyr ikke at de ikke tåler ALLE typer krydder, sjokolade eller fett. Den eneste måten å finne det ut på er at du prøver deg frem. Det høres ille ut Jeg har levd med intense smerter leeenge. Men du vil kanskje bli overrasket over hvor mye du egentlig kan spise. Du behøver ikke å bruke cocosa, - men raps-, avocado-og olivenolje er bra. Om du skal ha olje i smoothiesen kan jeg anbefale MCT olje - den er lukt og smakfri og må bestilles på apoteket. De har den inne i løpet av et par dager. Denne er et "uttrekk" og den aktive ingrendiensen i kokosolje. En mellomlang fettsyre som blir brukt bl.a i dietten til barn med epilepsi som trenger fett i kosten.

Lavfett Atkins funker IKKE, - men jeg anbefaler deg å prøve deg frem på Atkins med alternative fettkilder til det du vet du ikke tåler.

At leveren jobber mer når galleblæren er fjerna har jeg aldri hørt om. Og jeg tviler sterkt på at det er riktig. Jeg har lest ganske så mye om galleblæreoperasjon/før/etter (også på utenlanske forum), og har sett mye rart, - men aldri sett dette nevnt noe sted. Høyt protein innhold er ikke noe problem når du spiser lavkarbo.

Håper dette svarte på det du lurte på !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat