Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-15, 10:57   #21
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor kunstig søtning ikke er bra

Og bare for å fortsette diskusjonen litt.....
Fant denne artikkelen på VG Vektklubb om søtningsmidler. her uttaler Lege Nordstand følgende:

Sitat:

All sødme som er tatt ut av sin naturlige sammenheng, er kunstig. Når du spiser en banan, er det søtning i sin naturlige form. Et hvitt pulver som er tatt ut av sin sammenheng, er kunstig. Erythritol finnes naturlig i pærer, men alle de gunstige plantestoffene som virker sammen med søtsmaken, har jo blitt igjen i pæra

Ok, greit nok selv om det kanskje ikke er sånn folk flest ser på det, men så kommer det lengre nede i artikkelen:

Sitat:

Om du vil ha søtt i sin naturlige form, har Berit Nordstrand en rekke alternativer til deg.
– Du kan søte med honning, banan, fiken, dadler, kokossukker, lønnesirup og molasses, som er et avfall fra sukkerindustrien.

Det jeg reagerer på er at hun kaller molasses naturlig? Virkelig, det er jo et biprodukt fra RAFFINERING av sukker. Og kokossukker er jo også raffinert, det er jo nektar som varmes opp for at den skal krystallisere seg......

Jaudå, denne diskusjonen kan nok vare i evigheter den om vi gidder, men etter min mening er stevia like naturlig som sukker. Begge deler er utvunnet av en plante ved hjelp av ulik metoder.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat