Vis enkelt innlegg
Gammel 09-07-11, 16:08   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Meieriproduktfri iskrem (ismaskin)

Jeg har akkurat laget denne - den ble supergod. Men den smaker kokos, så man bør nok sette pris på den smaken før man setter i gang med dette.

Følgende ingredienser blandes med stavmikser eller blender eller lignende:

- 2 bokser kokosmelk eller kokosfløte
(Her gikk det i tager-hva-man-haver, brukte 1 boks kokosfløte, 1 nesten full boks kokosmelk, og en liten dæsj kremfløte for å gjøre opp for det som manglet...)

- Vanilje
(2 ts vaniljepulver brukte jeg - ekstrakt går sikkert også fint, essens bruker jeg så sjelden at jeg aner ikke)

- ca 1,5 dl kakaopulver

- Søtning
(Referanseoppskriften sier 6 ts agavesirup. Jeg brukte istedet 3 ss sukrinmelis samt litt stevia + 6-7 dråper flytende "english toffee"-stevia.)

(Jeg tilføyde også litt kanel, siden jeg er glad i det.)

Alt blandes sammen til en glatt røre, før det overføres til iskremmaskin og tilberedes som vanlig. Jeg har en billig maskin fra Obs! og lot den kjøre i ca 30 minutter, det var akkurat litt for lenge, slik at det dannet seg et frossent lag i bunnen av bollen.

Satte isen i fryseren en times tid før servering.

Nyt! Hvis kokos-smaken ikke er noe du liker så veldig godt, kan man sikkert også trikse med andre/mere smakstilsetninger for å "overdøve" den.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat