Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-14, 20:21   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For MYE vitamintilskudd?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Har aldri tatt magnesiumtilskudd, men mitt magnesium ligger på alle prøver helt øverst i referanseområdet.....
Men jeg spiser mye mat som er rik på magnesium siden jeg bl.a. spiser grønne grønnsaker daglig + kylling daglig.
Jeg spiser max 5 karbohydrater pr måltid, det vil si mellom 15 og 25 karbohydrater i døgnet.

Jeg vil bare si at når det gjelder magnesiummålinger så er blodverdimålinger lite verdt siden kroppen trekker magnesium fra andre steder (blant annet musklene) for å opprettholde serumbalansen. Magnesium bør iallfall i følge min lege måles intracellulært dersom målingen skal si noe annet enn serumbalansen.

http://www.unilabs.no/Fagomrader/Uni...Elektrolytter/

Sitat:

Magnesium
oppfører seg i serum og skjelettet omtrent som kalsium, mens det intracellulært foreligger i høy konsentrasjon og stort sett følger kalium. Patofysiologisk vil som regel disse andre elektrolyttene dominere bildet ved sykdom, og måling av S-Mg gir ofte ikke noe godt mål på magnesiumbalansen i kroppen. Magnesiummangel sees ved malabsorbsjon, særlig etter reseksjon av distale deler av tynntarmen; ved kronisk alkoholmisbruk p.g.a. magnesiumtap gjennom nyrene; og ved langvarig parenteral ernæring uten Mg-tilskudd. Praktisk viktig er det at langvarig behandling med diuretika av thiazidtypen kan gi magnesiummangel, som særlig kan gi kardiale symptomer hos pasienter som er digitalisert. Hos disse bør derfor S-Mg kontrolleres av og til.

Hvorfor tilskudd av magnesium ofte gir økt velvære på lavkarbo skal jeg ikke spekulere i, men når folk kommer og får kramper ved overgang til lavkarbo som forsvinner ved magnesiumtilskudd så ser jeg ikke store problemer i å anbefale å forsøke dette i en periode. At man bør være forsiktig dersomm man har nedsatt nyrefunksjon er et faktum som ofte ikke kommer nok fram. Det tar jeg ad notam.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat