Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-11, 15:48   #98
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Styrketrening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Jeg har prøvd styrketrening med og uten carbs. På en hemningsløs diett med masse carbs hadde jeg utrolig rask utvikling av styrke. Trente 3 gaqnger i uka og klarte nesten alltid løfte mer kg en forrige økt. På strikt lavkarbo står man for det meste på stedet hvil eller blir litt svakere, mens man går ned i vekt. 2 helt forskjellige verdner. Min filosofi akkurat nå er å kjøre 1 uke med medium karbs ca. annenhver måned. Ser ut som det skal bli 6-pack ut av det, men kjedelig å ikke bli sterkere!

Må bare spørre.. Hvor lenge og hvor strickt var du på lavkarbo da du prøvde dette? Er ingen tvil om at insulin er et av kroppens mest anabole stoffer, men dette er et to-egget sverd for alle som ikke tar steroider. Homeostase er nøkkelordet, og når et anabolt hormon (som insulin, som primært styrer fettlagring) går opp må andre anabole hormoner (testosteron, veksthormon, osv som styrer vekst og vevregenerering) gå ned mens katabole hormoner går opp.

Alt-i-alt vet nok styrkeløfterene og kroppsbyggerene best hva som gir mest styrke og vekst, og de stapper i seg karbohydrater designet for å ha høyest mulig GI til alle døgnets tider. Forskjellen er at disse gjerne holder et aktivitetsnivå som for oss vanlige dødelige ville vært.. vel.. bortimot dødelig, og ikke minst tilførsel av disse anabole hormonene (insulin inkludert, hvor enn idiotisk farlig det måtte være).

En ting jeg vet sikkert er at en må ha i seg nok protein når en driver med styrketrening. Anbefalingene varierer, men 2-3g per kg kroppsvekt er normalt for styrkeatleter (mens minimum 1g er anbefalt for alle). Denne mengden protein skal det ganske mye til å få i seg, og det skjer i allefall ikke dersom en ikke har et svært bevisst forhold til kosthold! Dette, samt mettet fett øker faktisk nivåene av vekst- og kjønnshormoner.

Tilstrekkelig inntak av sink er også viktig, da kroppen ikke kan produsere testosteron uten.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat