Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-11, 20:03   #1
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Håper noen kan dele sine erfaringer/har råd ang. sult

Jeg er for lav i vekt: Jeg hadde jo problem med å legge på meg. Ble oppblåst, forstoppet, hodepine, ble deprimert (man blir jo det av slikt), og jeg gruet meg til å spise. Etter to brødskiver var jeg stappmett. Og det var jeg i over 4 timer! Kankje jeg ikke var mett? Bare full av luft og vondt. Gruet meg til å spise fordi jeg visste smertene kom. Dessuten smakte ikke maten godt.
MEN: etter at jeg la om til lavkarbo, er smaken på topp! Gleder meg til å spise, og vekten går oppover.
Spiser mer energi enn før også, for det sier jo seg selv, når det er lettere å spise! Uten lavkarbo, tror jeg jeg ville gått til grunne…
Men det skal da være måte på vektoppgang også: for nå er jeg jo sulten som en ulv etter 2 timer.
Jeg var på et utrolig flott foredrag med Sofie Hexeberg på tirsdag. Jeg fikk også snakket litt med henne, og hun bekreftet at det jeg gjør nå, er den riktige veien å gå.
Hun anbefalte meg å ligge rett i underkant av 100 g kh om dagen, og det gjør jeg nå. Jeg har trappet gradvis nedover over en lengere periode. Har flere bøker om lavkarbo, både fagbøker og kokebøker. Dette er kosten som endelig gjør meg frisk.
Men det er så slitsomt å bli sulten igjen så fort. Kommer dette seg etter hvert?
Tenkte kanskje jeg kunne gi eksempel på dagens lunsj og frokost. Håper du kan gi meg en pekepinn/høre om dette er normalt å bli så raskt sulten igjen etter?
Frokost: Omelett av to egg stekt i rapsolje(skulle hatt cocosa til steking også, hehe) dugelig med grønnsaker (sikkert 150-200 g), 1/2 pakke røkt laks, litt reker.
Lunsj: Dugelig med grønt (150-200 g), en pakke stabburlaks i rapsolje (90 g), en halv pakke reker, en halv STOR avocado.
Måtte ta et mellommåltid før jeg drog fra universitetet og hjem til middag her…: en neve pistasjnøter og peanøter (ca. 30 g?) og to litt større gulrøter (ca. 150 g?)
Middag: Ble stekt kylling i creme fraiche og grønnsaker med ost.
Måtte også ta et lite måltid før kvelden: Cottage cheese, kokosmelk, kjerner og bær.
Målet mitt er ike å være stappmett i 6-7 timer eller ha 3 måltider om dagen, men å holde litt lengere enn 2-3 timer hadde jo vært mye bedre.
Men jeg er jo undervektig, kan det ha noe med at lavkarbo er vektstabiliserende, og gir meg signaler om at jeg må spise MYE! Eller er det rett og slett feil kost for metthetsfølelsen min?

Dessuten er jeg travel student, og det blir mye sitting med studiene. Så sult kommer ikke av aktivitetsnivå.
Jeg synes det er så merkelig at jeg blir så raskt sulten igjen. Har forsøkt mange lavkarbo-måltider nå, som andre har erfart at de har blitt mette i 4 timer av etterpå, eller at de en gang ikke har klart å fullføre… Men JEG spiser alt, kunne gjerne spist mer, men jeg holder ikke mer enn to timer…


Håper noen tok seg bryet med å lese denne (altfor)lange teksten. Kjære dere!

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat