Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-10, 22:23   #102
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mine råd til nye brukere - om kuren og "skikk og bruk" på forumet

Opprinnelig lagt inn av drodla, her.

Ok, jeg skal svare skikkelig på den før jeg går. Nei, ingen har klaget på tråden min, jeg fikk fine svar og jeg har utvist god folkeskikk og takket pent for det.

Men så har jeg jo lest dette forumet så øyet er tørt og hodet forvirra. Og èn av tingene som går igjen i ganske mange tråder, det er nettopp at man som ny bruker ikke skal stille spørsmål før man er sikker på at ingen har spurt om det samme før.

Så sitter jeg her da, og gjennomlever den største mentale øvelsen jeg noen gang har opplevd. Alt bryter med mange års indoktrinert lære. På toppen av det blir jeg slapp, jeg leser på stixen at dette er livsfarlig, jeg blir så tørst at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, jeg orker ingenting på trening, jeg får ikke sove osv osv, som dere som lever vinternetter har hørt om før.

Og jeg sitter alene med frykten for hva som skjer med kroppen min og har ingen å snakke med om dette. Ingen i omgangskretsen min støtter dette valget (unntatt kjæresten, men han har ikke peiling på kosthold), jeg har en mor som er fra seg av bekymring og en lege som sier strengt "nei".

Et forum hvor jeg kunne luftet disse tingen, sagt noe om hva som bekymrer meg, fått svar fra andre som har det sånn NÅ og ikke for tre år siden osv hadde vært supert.

Derfor reagerer jeg.

Jeg skjønner godt at folk her inne blir lei av de samme spørsmålene heeele tiden, men vi må jo huske at bare fordi at 500.000 har stilt spørsmålene før, så må jo nye få lov til å lure på det samme.

Igjen, poenget med å be folk kanskje lete litt selv, er jo at dette forumet rommer MYE info... Da kan det jo være en fordel å lære seg å lete fra starten av, slik at man får tak i all den gode infoen etterhvert også.. Det er bare til folks beste å begynne å lete litt selv, isteden for å spørre om hver minste lille detalj.

Det er ikke noe "1-2-3, her har du svarene, vær så god, nå kommer du til å lykkes" når det gjelder en livsstilsendring. Man MÅÅÅ legge MYE tid og krefter i det selv, og jeg ser ingenting galt med å be folk ta litt mer kontroll over sin egen kunnskapssanking, altså..

Dessuten, så bør folk lese boka, før de slenger igang med en diett. Hadde de gjort det, hadde ikke spørsmål som: "Er det greit med potetgull på ketolyse?", "Kan man spise hvor mye ost man vil på Atkins induksjon?" Und so weiter, dukket opp ca 3 ganger om dagen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat