Vis enkelt innlegg
Gammel 17-10-05, 20:20   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Bare for å klargjøre et par ting ting når det gjelder Atkins:

Den optimale fordelingen på Atkins Induksjon er
70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karbohydrater - dette har jeg fra Atkins Support - og det er en velkjent "greie" i Atkins-miljø. Fordelingen som er nevt nedenfor har jeg ikke sett noe sted, siden jeg begynte med Atkins kosthold i 1982. Hva som står i de norske oversettelsene står jeg ikke inne for.

Introfasen til Atkins skal vare i minst 14 dager. De fleste går lenger. Det kommer litt an på hvor mye en har å ta av og hvor fort/sent en går ned. Selv gikk jeg på induksjonsnivå i over 6 mnd. fordi min toleransegrense for karber er veldig lav og jeg har lavt stoffskifte og høy metabolsk motstand.

Når man går på vedvarende vil karbo mengden øke og fettinntaket gå noe ned. Men mange av oss vil fremdeles ligge på 60 % fett og 15 % karbohydrater også på vedlikehold. Det kommer an på hvor ens toleransegrense for karbohydrater går. Mengden karbohydrater en tåler balanserer hvor mye fett en spiser. Fordi Atkins innså at vi alle er forskjellige er det ingen tall eller prosentsatser eller tidsaspekter som er absolutte.

Proteininntaket ligger jevnt. Inntak av protein på Atkins ligger ikke høyt i forhold til mange andre lavkarbo dietter. Det anbefales fra 1 til 1,5 gram x kroppsvekten pr dag. Mer om man trener mye. For meg som veier 63-64 kilo betyr dette fra 63/64 gram til 94/96 gram proteiner pr dag. Det er helt klart at for meg som trener 5 dager i uken er det for lite med 63/64 gram pr dag. Jeg vil jo gjerne bygge muskler, og da er proteiner nødvendig. "Min" ernæringsfysiolog (lavkarbo sådann) mener jeg bør ligge på rundt 100 +/- med jevn fordeling utover dagen. Det er også Lindbergs anbefaling.

Vet ikke hvem som har fått det for seg at Atkins er så høy protein, - de fleste andre anbefaler mye mer.........

Jeg har ikke satt meg inn i Kwasniewskis filosofi, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men så veldig store forskjeller fra Atkins er det nå ikke ut fra det jeg har lest her.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat