Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-09, 22:58   #23
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Jo, det syns jeg den gjør... Sucralose er, enkelt fortalt, sukrose med noen kloratomer hvor det ellers ville vært noen hydrogenatomer (etter hukommelsen). Altså inneholder Sucralose klor. Det samme gjør bordsalt. Og antageligvis Kalium- og magnesiumtilskuddene mange her tar.

Prosessen, med mindre det er snakk om Soylent Green-tilstander, er mindre viktig, da man ikke inntar prosessen, man inntar det ferdige produktet. Som i begge tilfeller inneholder klor.

Poenget med de noe flåsete innleggene mine (det er lørdag) er at klor i denne sammenhengen (bordsalt mm, og Sucralose) ikke er farlig, og ikke må forveksles med Klorin eller lignende.

Da er vi enige mht at det ofte ikke er farlig å innta klor så lenge klor er i en forbindelse med andre atomer. Som i salt. Eller sucralose for den sakens skyld.

Det endrer imidlertid ikke at salt forekommer naturlig, og er et naturlig "stoff". Sucralose er kjemisk fremstilt, kunstig og forekommer ikke naturlig.

Det endrer heller ikke at sucralose går gjennom kroppen, gjennom kloakkrenseanlegg og ut i hav og vassdrag. Sucralose har lang nedbrytningstid (10-15 år?) og mye tyder på at det i mellomtiden påvirker både dyreplankton (næringsopptak) og planteplankton (fotosyntesen). Ikke bra.

Og på toppen av det hele kommer jo alt dette med hvordan kunstige søtningsstoffer kødder med insulinproduksjonen vår uansett hvor lite kalorier de måtte inneholde. Det er ikke noe særlig for oss som vil gå ned i vekt. Men det gjelder jo ikke sucralose spesielt da.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Sist redigert av trillian78 : 08-08-09 kl 23:41.
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat