Vis enkelt innlegg
Gammel 05-04-11, 20:37   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfritt godteri, men?

Opprinnelig lagt inn av frokenpia, her.

Litt av poenget med lavkarbo er at du automatisk kutter en del kalorier når du bytter ut potetene med brokkoli (hvis du skjønner hva jeg mener). Eneste måten å gå ned i vekt på er å spise mindre en du bruker derfor burde du holde et lite øye med hvor mye kalorier du får i deg

Hvis jeg bare kan få avklare litt... poenget med lavkarbo er ikke kaloriene men KARBOhydratene! Den eneste måten å gå ned i vekt på er heller ikke å spise mindre enn du bruker, det finnes i dag mange bevis på at en kalori er ikke bare en kalori, det avhenger av om den kommer fra karbo, protein eller fett.
Poenget med lavkarbo er lavt inntak av karbo og høyt inntak av fett - dette fordi lavt karboinntak gir jevnere blodsukker som gir mindre insulinutskillelse som igjen gir MINDRE fettlagring. Mye fett og nok protein trigger glukagon istedet for insulin, og ÅPNER for forbrenning av kroppsfett.
Når man starter på lavkarbo er kalorier det aller siste man skal tenke på. Det viktigste er å få i seg lite nok karbo og mye fett og passe med protein, tilvenne seg fettforbrenning og finne et kosthold man er komfortabel med. I noen tilfeller der man har vektstagnasjon over lengre tid, bør man, etter å ha sjekket ut partystopper - se om man spiser for LITE eller altfor MYE kalorier i sitt lavkarbokosthold.
Bakgrunnen for at jeg må påpeke dette er at lavkarbo er ikke en kaloridiett, det er andre årsaker til at lavkarbo fungerer.
Hvis du ønsker mer info om kalorier, anbefaler jeg Gary Taubes bok Bad calories, good calories

Sitat:

Hvis du er i ketose kan det faktisk skje at du hopper ut av ketosen pågrunn av for mye kalorier.

Her må det være karbohydrater du mener? Selv om man på easylife kan hoppe utav ketose om man spiser MER mat også - dette fordi på easylife er det kaloriunderskudd som gir ketosen, ikke lavt karbohydratinntak.

Sitat:

Selv så synes jeg pastiller i alle former, en kjærlighet og tyggegummi hjelper mot det værste søtsuget. Eller en kopp varm te med litt melk og suketter

Kjærlighet? Melk? Pastiller i alle former? Skal man spise lavkarbo er det begrenset hvilke godsaker man kan spise - fordi mange av de - selv med lite kalorier - kan ha karbohydrater i seg som kan øke blodsukkeret og dermed aktivere fettlagring.

Jeg ser du er ny på forumet, og får en mistanke om at du har litt manglende basis-kunnskap om lavkarbo foreløpig Håper jeg ikke skremmer deg med korrigeringene mine, men det er viktig at man forsøker så godt man kan og gi korrekt informasjon så man ikke forvirrer nybegynnere som kommer inn

edit: og der så jeg at arnakristin var litt kjappere enn meg gitt..

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat