Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-10, 00:55   #12
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Å gå fra lavkarbo til "normal" mager diett?

Du har ikke vært her lenge nok eller lest nok om lavkarbo! Huff, jeg kunne aldri tenke meg å gå bort fra LCHF med den kunnskapen jeg har tilegnet meg så langt! Man kan jo spørre seg hvorfor det er flere og flere med helseproblemer til tross for at vi spiser "sunt" (les mye karbohydrater og lite fett).

Hva spiste mennesket i ca 200.000 år (før jordbruksrevolusjonen)? Kjøtt, kjøtt, kjøtt og litt annet man fant. Også verdt å nevne at litt etter jordbruksrevolusjonen ble vi plutselig kortere og feitere. Og litt etter vi begynte å bruke vegetabilske oljer og slikt (fordi naturlig fett var visst plutselig usunt) så fikk vi plutselig mye hjerteproblemer. Og hva ble konklusjonen? Spis mer korn og vegetabilske oljer i stedet for naturlig fett.

Karbohydrater blir til blodsukker, som igjen gir insulinproduksjon. Mer karbohydrater = mer blodsukker = mer insulin. Insulin er ett hormon, og fettlagringshormonet sådan. For høye nivåer av insulin over tid gjør at kroppen begynner å merke en ubalanse og prøver desperat å lage en balanse selv.

På hormonvippen er det anabole hormoner på den ene siden og katabole hormoner på den andre siden. Insulin er ett anabolt hormon, og siden det plutselig er mye av det, så svarer kroppen med å produsere mindre anabole hormoner, det vil si veksthormon og kjønnshormon. Vil du virkelig det? Dessuten klarer kroppen ikke alltid å lage hormonbalanse, så derfor har vi sykdommer som f.eks. PCO(S).

Og hva gjøre høye nivåer av insulin over lengre tid for mange folk? Insulinrestanse som senere blir til diabetes2.

Og hvorfor skal man kutte ned på fett? Fett er sunt, også mettet fett. Hjertet klarer ikke å benytte seg av annen energi enn fett, så den logikken med at magert er bra for hjertet er så langt fra sannheten som det kan få blitt.

Og du vil vel kanskje også tilbake til margarinet? Ødelagt fett som gir oss kreft! Og når vi snakker om kreft, kreftceller lever på glukose! Til og med legen min som fortsatt er ganske skeptisk til lavkarbo (men er på gli) svarte med at hun hadde hørt om flere som ikke kunne få intravenøst fordi kreften ble for ille.

Og BTW: visste du at 100g kokt/stekt potet/gulrot påvirker blodsukkeret ditt MER enn 100g rørsukker? Det er jo rett og slett sjokkerende! Ikke er det så mye vitaminer og mineraler i den hersens poteten heller!

Klarte jeg å skremme deg/dere tilbake til lavkarbo?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat