Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-10, 12:19   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Å gå fra lavkarbo til "normal" mager diett?

Jeg har prøvd det, ikke bevisst men det ble bare slik. Jeg ble gravid, og måtte derfor gå over fra ketogent kosthold til et kosthold med litt mer karbohydrater. Starta så bra med å leve Lindbergs, men så sklei det ut fordi jeg tenkte: "Jammen denne poteten er da ikke såååå farlig", "Denne brødskiva skader vel ikke", "Jaja, jeg spiser litt ris og pasta". Og så kutta jeg ganske drastisk ned på fettet siden jeg spiste mer karbohydrater. Jeg lå forøvrig på mindre karber enn en gjennomsnittlig nordmann som lever såkalt "sunt", så jeg lå på 150-200 gram karbohydrater per dag og rundt 2000 kcal. Vekta gikk absolutt ikke mye opp og da så jeg på det som et tegn på at det var OK å spise som jeg gjorde. Jeg får litt ekstra oppfølging pga overvekten min, så jeg fikk tatt en glukosebelastning allerede i uke 20, og hoppsann: Jeg hadde visst klart å spise på meg en svangerskapsdiabetes Nå virker riktignok insulinet dårlige hos oss gravide enn den gjengse mann i gata, men likevel var det bevis godt nok for meg at lavkarbo i en eller annen grad absolutt er det beste alternativet for helsen sin del.

Nå må jeg gå på heldagskontroller hver 14. dag på sykehuset (fra uke 30 blir det hver uke). Jeg har gått tilbake til et mer Fedonsk kosthold, hvor jeg holder meg langt unna brød, poteter, frukt, ris, pasta og selvsagt alt av søtsaker. De karbohydratene jeg spiser kommer fra mengdevis av grønnsaker og belgefrukter pluss 3 knekkebrød om dagen med proteinrikt pålegg og bittelitt bær i ny og ne, og nå holder jeg blodsukkeret og diabetesen i sjakk med det. Og i tillegg har jeg faktisk nå begynt å gå bittelitt ned i vekt på tross av graviditet

Så jeg vil anbefale deg, om du ønsker en forandring, å gå over til lavglykemisk kosthold a'la Fedon/South Beach og ikke til lavkalori og fettfattig kosthold. Fedon og South Beach tillater deg å spise veldig variert slik at det er mindre sjans for å gå lei, samtidig er det såpass restriktivt på karbohydrater, og da spesielt de dårlige, at du likevel får den helsegevinsten du f.eks. får på LCHF kostholdet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat