Tråd: Mål!
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-04, 12:29   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk
Lightbulb

Kapitel 2 Ta kontroll over livet ditt

Kapitel 2, Ta kontroll over livet ditt

Når jeg var 21 var jeg blakk og bodde i en liten ettromsleilighet, midt i en veldig kald vinter. Jeg jobbet på en byggeplass om dagen. Vanligvis hadde jeg ikke råd til å gå ut av leiligheten min om kveldene, der det i det minste var varmt. Så jeg hadde mye tid til å tenke.

En kveld da jeg satt ved det lille kjøkkenbordet, fikk jeg et stort glimt av årvåkenhet. Det endret livet mitt, for plutselig gikk det opp for meg at alt som skjedde med meg resten av livet mitt, ville være helt opp til meg selv. Senere lærte jeg at når du aksepterte det fulle ansvaret for ditt eget liv, så tar du kjempeskrittet fra barndom til å være voksen.

Men det er veldig trist at mesteparten av folk aldri tar dette steget. Jeg har møtt talløse menn og kvinner i 40 og 50 årene som fortsatt surmuler og klager om tidligere ulykkelige opplevelser. Og som fortsatt legger skylden for sine problemer på andre folk og på omstendigheter. Og mange folk er fortsatt sinte for hva foreldrene sine gorde eller ikke gjorde mot eller for dem, selv 20, 30, og 40 år siden. De er fanget i fortiden og kommer seg ikke fri.

De største fiendene til suksess og lykke er negative følelser av alle typer. Det er negative følelser som holder deg nede, sliter deg ut og tar bort all gleden i livet ditt. Det er negative følelser som fra tidenes morgen har forårsaket mer skade mot individer og samfunn, enn alle historiens epidemier og naturkatastrofer.

Et av dine mest viktige mål, hvis du vil være virkelig lykkelig og suksessrik er å frigjøre deg selv fra negative følelser. Og heldigvis kan dette gjøres, om en lærer hvordan.

Den første av de 4 rot årsakene til negative følelser er: Rettferdiggjøring. Du kan bare være negativ så lenge du kan rettferdiggjøre, for deg selv og andre, at du har rett til å være sint eller opprørt for en eller annen grunn. Dette er grunnen til at sinte folk hele tiden forklarer og utbroderer grunnene for sine negative følelser. Men, om du ikke kan rettferdiggjøre negativiteten din, så kan du heller ikke være sint.

Et eksempel:
En person er oppsagt som følge av endringer i økonomien og nedadgående salg i selskapet han jobbet i. Men individet er sint på sjefen sin for denne avgjørelsen, og rettferdiggjør sinnet sitt ved å beskrive hvordan alle grunnene til at han ble sagt opp var urettferdige. Han kan til og med bli så overbevist at han bestemmer seg for å saksøke, eller ta igjen på en måte.

Så lenge han fortsetter å rettferdiggjøre følelsene sine mot sjefen eller selskapet, så vil hans negative følelser styre ham og absorbere store deler av livet og tanken hans. Men så snart han sier: ”Vel, jeg har fått sparken, slik skjer, det er ikke personlig, folk mister jobben hele tiden, heg tror jeg får komme meg i gang med å finne en jobb”.

Så vil de negative følelsene forsvinne. Han blir rolig, klar og fokusert på målet, og skrittene han kan ta for å komme inn i arbeidsstyrken igjen. Så snart han slutter å rettferdiggjøre blir han en mer positiv og effektiv person.

Den andre årsaken til negative følelser er: Rasjonalisering. Når du rasjonaliserer, prøver du å gi en sosialt akseptert forklaring på en ellers sosialt uakseptert handling. Du rasjonaliserer for å bortforklare, eller for å stille deg selv i et fordelaktig lys i noe du har gjort som gjør at du er misfornøyd eller føler deg slem. Du unnskylder din oppførsel eller dine handlinger ved å skape en forklaring som høres bra ut. Selv om du vet at du var en aktiv aktør i det som skjedde.

Du skaper ofte komplekse måter å plassere deg selv på den rette siden, ved å forklare at adferden din egentlig var helt akseptert, alle ting tatt i betraktning. Denne rasjonaliseringen holder dine negative følelser i live. Rasjonalisering og rettferdiggjøring krever alltid at du gjør noe eller noen andre til årsaken for ditt problem.

Du plasserer deg selv i offerrollen, og du gjør den andre personen eller organisasjonen til undertrykkere eller de slemme.

Den tredje årsaken til negative følelser er en overbekymring eller hyperfølsomhet for måten andre mennesker behandler deg. For noen mennesker er hele deres selvbilde bestemt av hvordan andre mennesker snakker til dem, med dem, om dem og til og med måten andre ser på dem. De har liten følelse av personlig verdi eller egenverd, bortsett fra hva andre mener. Og hvis de meningene er negative, virkelig eller innbilt, så opplever offeret med en gang sinne, forlegenhet, skam, følelse av mindreverd, og til og med depresjon, selvmedlidenhet og fortvilelse.

Den fjerde årsaken til negative følelser, og den verste av dem alle, er å klandre. Når jeg tegner ”negative følelser treet” på seminarene mine, så illustrerer jeg stammen på treet som tendensen til å klandre andre for våre problemer. Med en gang du hugger ned stammen på treet, så dør alle fruktene av treet også, alle de andre negative følelsene dør umiddelbart.

Fra dette øyeblikket og framover, se og tenk på deg selv som mesteren av din egen skjebne. Se deg selv som at du har fullt ansvar for ditt eget liv. Nekt å syte og klage over ting som skjedde i fortiden, som ikke kan forandres, i stedet orienterer du deg mot framtiden og tenker på hva du vil ha og hvor du skal. Men viktigst av alt, tenk på målene dine. Bare det å tenke på målene dine gjør deg positiv og meningsfyllt igjen.

En stor del av psykologisk litteratur som holder ”senter for kontroll teori”. Gjennom mer enn 50 års forskning, har psykologer fastslått at dirr personlige senter for kontroll er den avgjørende faktor for din lykke eller ulykke. Og her er hvorfor: En person med et indre senter for kontroll er en person som føler at han eller hun er i full kontroll av livet sitt. Denne personen føler seg sterk, trygg og mektig. Han eller hun er som regel optimistisk og positiv. Han eller hun føler seg strålende fornøyd med seg selv. Føler at de har kontroll på sin egen skjebne.

På den andre siden så er en person med et ytre senter for kontroll en person som føler seg kontrollert av ytre faktorer. Av sjefen, regningene sine, ekteskapet sitt, barndomsproblemer, og sin nåværende situasjon. De føler at de ikke har kontroll, og som et resultat så føler de seg svake, sinte, redde, negative og maktesløse.

Den gode nyheten er at det er en direkte sammenheng mellom mengden ansvar du aksepterer, og hvor mye kontroll du føler. Jo mer du sier: ”Jeg er ansvarlig”, jo mer indre senter for kontroll utvikler du i deg selv, og jo mer mektig og trygg føler du deg.

Det er også en direkte sammenheng mellom ansvar og lykke, jo mer ansvar du aksepterer jo lykkeligere blir du. Det ser ut til at alle 3; ansvar, kontroll og lykke kommer sammen. Jo mer ansvar du aksepterer, jo mer kontroll føler du at du har, jo mer kontroll du føler du har, jo lykkeligere og tryggere blir du.

Når du føler deg positiv og i kontroll av livet ditt vil du sette større og mer utfordrende mål for deg selv. Du vil også ha driven og målbevisstheten til å oppnå dem. Du vil føle det som om du holder hele livet ditt i dine egne hender, og at du kan gjøre det til akkurat det du bestemmer deg for.

Utgangspunktet for målsetting blir da at du forstår at du har tilnærmet ubegrenset potensial til å bli, ha eller gjøre alt du virkelig vil i livet ditt, hvis du bare ønsker det sterkt nok, og er villig til å jobbe hardt nok og lenge nok til å oppnå det.

Den andre delen av målsetting er at du aksepterer full ansvar for livet ditt, og alt som skjer med deg, uten klandring eller unnskyldninger.

Med disse to konseptene i tankene, at du har ubegrenset potensial og at du er fullt ansvarlig, så er du klar til å gå videre det neste steget, som er å begynne å designe din ideelle framtid.

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat