Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-12, 20:42   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Påskegodis fra lilleu.blogg.no

Da de var nylagde klarte jeg rett og slett ikke å slutte å putte dem i munnen! Det var ikke mer igjen enn de få jeg måtte gjemme unna for å få tatt et illustrasjonsbilde http://lilleu.blogg.no/1315864192_kuler.html

Kanelkrydrede vaniljenøtter

  • 1/2 eggehvite
  • 1 ss vann
  • 15 g vaniljeproteinpulver
  • 2 ss sukrin
  • 1/2 ts salt
  • 1/2-1 ts kanel
  • 1/4 ts ingefær
  • 1/8 ts nellik
  • 2.5 dl nøtter (jeg brukte valnøtter, cashewnøtter og hasselnøtter)

Pisk eggehvite og vann lett, til det skummer. Bland inn det tørre, og til slutt nøttene. Spre nøttene utover et bakebrett, og stek ved 150ºC til de er gyllenbrune, ca 30 minutter. Rør rundt et par ganger underveis. Avkjøl og nyt .
---


Nougat/nugatti

  • 100 g hasselnøtter
  • 1 dl kokosmelk (ikke lett)
  • 20 g kokosolje
  • 50 g sukrin
  • 10 g kakao
  • 1/2 ts salt
  • Stevia english toffee etter smak

Fordel nøttene utover et bakebrett, og rist dem i oven ved 175ºC til de er gyllenbrune (ca 15 minutter). Hold godt øye med dem - de må ikke brenne seg! Når nøttene er kalde, gnir du skallet av dem. Det skal være sprøtt og enkelt å få bort.
Ha nøtter, kokosmelk, kokosolje, sukrin, kakao og salt i en blender. Kjør til massen er så jevn som du ønsker. Den kan være alt fra helt glatt til med mye tekstur. Sett kaldt noen timer til den stivner.
Jeg lagde konfekt med mørk sjokolade og nougatfyll. Enda enklere er det å rulle den til kuler som dyppes i sjokolade. Hva med å deretter rulle kulene i kokos, kakaopulver eller hakkede nøtter? Det smaker sikkert himmelsk!
Det aller enkleste er likevel å putte nougaten i en krukke og bruke som nugatti! Smaker etter min mening evig mye bedre enn det sukkerskvipet, og er i alle fall mye sunnere.
--



På mandag eksperimenterte jeg litt med godiskuler. Jeg er fortsatt litt ny på den fronten, men det er da bare å blande masse godsaker og så mose dem med stavmikser eller blender Det kan da ikke gå galt.
Jeg fylte noen i hjerteformer og rullet resten til kuler. Deretter puttet jeg dem i fryseren (eller det som var igjen av dem - på mystisk vis hadde halvparten forsvunnet før jeg kom så langt).
Rett fra fryseren har de ganske forskjellig konsistens: Mandelkulene er steinharde, og trenger noen minutter i romtemperatur før de er spiselige (det vil si spiselige for normale folk - jeg knasker dypfrossen snacks som bare det). Macadamia-valnøttballene er ganske myke, og bør spises iskalde. Lakriskaramellene har rett og slett perfekt konsistens: Så gode og seige.
Det skal eksperimenteres videre i kveld. Og, jeg bare advarer, dette er skummelt godt!



Macdamia-valnøttballer

  • 1/2dl valnøtter
  • 1/2 dl macadamianøtter (jeg brukte saltede)
  • 2 svisker
  • 2 dadler
  • litt salt (om du ikke bruker saltede nøtter)
  • 1 dl tranebær og rosiner (røres inn til slutt)

Mandelkuler

  • 1/2 dl mandler
  • 1/2 dl havregryn
  • 15 g sjokoladeprotein
  • 1 ts kakaopulver
  • 1 ss kokossmør
  • 1 ss sukkerfri karamellsaus
  • 2 ss kesam
  • litt salt

Lakriskarameller

  • 1/2 dl cashewnøtter
  • 3 dadler
  • 1 ts kakaopulver
  • 1/2 ts lakrisrotpulver
  • 1 ts anisekstrakt
  • 2 ss kokossmør
  • 1 ts kesam
  • litt salt (veldig viktig!)

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat