Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-04, 00:58   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Arrow

Den store HTML-tråden

Evt. hjemmeside-tråden

Jeg har i mange år hatt min egen hjemmeside, og syns HTML - som er "språket" eller "koden" hjemmesider oftest skrives i - er veldig morsomt. Kanskje andre også synes dette er morsomt, evt. kommer til å synes at det er morsomt, så da tenkte jeg å lage en tråd om det

Fint om vi holder tråden ryddig og grei, med ikke altfor mye "pjatt" - sånn at det blir greit å lete opp ting. *sette standarden* (hooi.. nå hørtes jeg streng ut nå! )

Nå er jeg langt fra noen guru, men.. En tråd er nå engang bare en tråd


------------


For å ha en hjemmeside, må man først ha et sted å ha den på - en serverplass. Mange har internettleverandører som tilbyr dette gratis. Men man kan også skaffe seg dette gratis millioner av andre steder på nettet - men man må da oftest "lide" under masse popups og annet dritt når man besøker siden...

-

Så må man lage siden. En hjemmeside skrives "oftest" i HTML - hyper text markup language. Enten så må man lære seg dette "språket", eller man kan bruke en WYSIWYG-editor (what you see is what you get). Jeg foretrekker det første, da WYSIWYG som regel legger til masse ekstra tegn her og der og overalt i koden - noe som gjør siden større (av tegn) - dvs. mere å laste ned fra nett - ergo tar det lengre tid å få opp siden, og å manøvrere seg rundt blir tregere.

-

WYSIWYG-editorer kan man laste ned overalt, f.eks download.com. (Om noen har gode erfaringer med noen program, del gjerne erfaringer!)

-

Mere kommer senere!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat