Vis enkelt innlegg
Gammel 26-04-12, 22:23   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fått med deg dette? Mindre jod i melkeprodukter ved endring av kuenes for.

Ja, jeg har lest det... vi forer kyrne feil for og det får ringvirkninger. Det gjør det også at vi ikke roterer dyrkingen og det at vi benytter kunstgjødsel... som bare tilbakefører en brøkdel av de opprinnelige stoffene i jorda. Finnes ikke stoffene lenger i jorda, så får vi dem heller ikke i kosten.
Snarveiene koster.

Tilbake til jod. Når det gjelder RDIen til jod er den kun beregnet ut fra hva man tror skjoldbruskkjertelen trenger for ikke å senke stoffskiftet - ikke det faktum at også resten av kroppen bruker og trenger litt jod.
Dog - når det gjelder jod skal man også være forsiktig med å mangedoble RDIen uten å ha satt seg grundig inn i informasjonen rundt det. Det er tryggere å øke jod gjennom å spise mye sjømat og å gjøre som japanerne - spise tang. Iherb har en del produkter. Jeg mener dulse var ett av de med bra med jod i - men mengden jod i ulike tangprodukter varierer.

Japanerne spiser 1,5-12mg(milligram) jod hver dag. I Norge mener vi at RDI 150µg (mikrogram) - (det er 1000 mikrogram i 1 milligram - japanere spiser altså i snitt minst 10 ganger vår RDI). Enten som "strøssel" over salaten, eller som kelp-tilskudd. Jod og selen bør balanseres. Selen får man målt i serum, men jod er vanskelig å måle. I USA kan man få såkalt belastningsprøve, men det mest nøyaktige i bruk i Norge er totalmåling i døgnurin. Det er IKKE vanlig å få denne, siden man "pr def." ikke har jodmangel i Norge... Merkelig at man ikke finner det når man ikke leter, spør du meg.

Om man er interessert i mer om jod så har Dr Brownstein, Dr Abrahams og Dr Flechas (man finner lett informasjon om dem via google + "iodine") en god del publikasjoner hvor de forsøker å øke bevistheten rundt jod.

Edit: hovedsymptomene på jodmangel er alle symptom på lavt stoffskifte. Nettopp fordi skjoldbruskkjertelen er avhengig av jod. Men man ser også sammenheng mellom fibroser og jodmangel, samt at man mener at tilstrekkelig jod kan virke beskyttende mot brystkreft. Jod sentrerer seg i eggstokker/testikler og i magesekkens slimhinne i tillegg til i skjoldbruskkjertelen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat