Vis enkelt innlegg
Gammel 02-04-09, 19:03   #15
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Antidepressiva

Stå på Lokkebiff! Prøv først å komme deg gjennom dette uten medisiner. Hvis ingenting hjelper er det ikke verre enn at du kan spørre legen igjen.
Noen enkle råd fra meg:
- sett deg ned og skriv en liste over hva som EGENTLIG betyr noe i livet ditt, og som du vil ha mer av. Jeg fant f.eks. ut at jeg ville mer ut i naturen. Det er ikke lett når man er deprimert, men prøv å å få til iallefall EN av de tingene du vil ha mer av i livet ditt. Tenk gjerne så konkret som mulig, gjerne små banale ting i hverdagen.
-ikke ha dårlig samvittighet for at du er deprimert. OK, kanskje det går ut over dine nærmeste, men en annen gang er det deres tur. Skam deg heller ikke over det, det gjør depresjonen 10 ganger verre. Aksepter at du en periode ikke er på topp, eller sosial, eller hvordan du nå enn reagerer.
- Som nevnt i et annet innlegg over, det hjelper faktisk å ha en positiv indre dialog. Tvangsros deg selv, snakk pent til deg selv så mye som mulig. Jag negative automatiske tanker på dør! (automatiske tanker er alle de beskjedene du gir deg selv uten egentlig å være klar over det: "så dum er jeg er", "jeg er tjukk og stygg" osv.osv)
- Ikke snu opp/ned på døgnet! Får deg til å føle deg enda mer utafor. Prøv å gjennomføre de viktigste daglige rutinene.
Lista kunne vært uendelig, spør hvis du har behov, jeg har endel erfaring etterhvert.... Lykke til!

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat