Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-13, 18:41   #13
bettylue
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
bettylue er på en erverdig vei

Sv: Man tar hva man har- middag

Fredag og pizza-tid!

I dag har jeg egentlig stått på kjøkkenet i hele dag. Vi har hage og innhøsting av bær og rabarbra er igang. Mye har gått i frysen, men litt skal man jo gjerne bruke. Men jeg kommer tilbake til desseten, først ble det pizza som ble veldig god. Det ble en lime marinert kyllingpizza med hvit saus og mozzerella. Kjempegod med sprø bunn.

Her er oppskriften for deg som vil la deg inspirere:

Bunn:
3 egg
30 gr kruskakli
litt salt
2 tsj bakepulver
4,5 dl revet hvit ost
2 strøkne ss fiberhusk
0,5 dl fløte
2 ss olje

Bland alt sammen. Jeg synes det er enklest å stryke deigen ut mellom to ark smurte bakepapir (med olje), da blir den jevn og fyller en hel stekeplate, stor pizza. Er den for tørr, tilsett en desj vann, skal kunne smøres smidig ut. Dette er min favoritt bunn, hele familien liker denne.

Fyll:
I formiddag marinerte jeg 2 kyllingfileter i biter i saften av en halv lime (og delte limen i biter og hev oppi marinadeposen), du kan sikkert bruke en hel også. Så 1-2 gode ss revet fersk ingefær og en hakket chili. Det hele gikk i en pose som rystes og knytes før den får kose seg i kjøleskapet til kvelden.

Bunnen forstekes i 20 min uten fyll på 200 grader. Dette kan gjøres tidligere på dagen om du vil.
Så smurte jeg ca 2 ss peppes pizzafyll utover og 4-5 gode ss rømme (1/3 av boksen) tilsatt hvitløk, en dråpe natreen, salt, hvit pepper og 1 finkuttet vårløk. Denne lagde jeg også på formiddagen for at smakene fikk satt seg (den hvite sausen).

Når pizzabunnen var ferdig forstekt og passe sprø ble fyllet lagt på, tomatsaus, rømmesaus, kyllingbitene samt minimas i biter og litt spiss paprika strimler. Til slutt dander mozzarella mellom det andre og ha på revet hvitost etter smak og ønske. Etterstek i 10-15 min på 200 grader midt i ovnen til kyllingen er gjennomstekt og osten smeltet. Ikke ha for store kyllingbiter, i så fall må de forstekes.

Server med rømmedressing (bruk gjerne samme rlømmedressing som sausen) og ha på et par never frisk ruccula. Nydlig med kald tørr hvitvin i glasset

Så var det desserten. Jeg kokte i dag rabarbrabiter (uten skall) med sukrin og kanel. Finn smaken som passer deg og smak underveis. Jeg hadde 3 stilker rabarbra, en god desj kanel og godt med sukrin (uten mål, kommer an på hvor sur rabarbraen er).Endte opp med en neve. Det fikk putre til det kun var noen få rabarbrabiter igjen. Og for en deilig smak! Syrlig søt med rund kanel smak.

Denne kan man enten ha rett på krem eller lage smuldrepai som jeg skal prøve meg på imorgen fra boken "Bakeglede uten sukker". Eller rett og slett som pålegg til ost eller som syltetøy.

Nå må jeg ha meg et stykke pizza til gitt

bettylue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat