Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-06, 11:46   #1
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs
Arrow

Digitale skiller - hjelp meg? :)

Hei dere..
inspirert av denne tråden, Folk som ikke vet hva parmesan og oliven er for noe (se litt ut i tråden), så prøver jeg å spørre dere litt til en oppgave jeg skal skrive i faget "Informatikk fagdidaktikk"

Etter min oppfattning er det mange som har god peiling både på data, og på å lære bort her

Jeg skal skrive en oppgave om digitale skiller i skolen.
Den nye læreplanen snakker jo mye om digital kompetanse, og man skal bruke data som verktøy omtrent i alle fag.

  • Alle elvene har jo ikke data hjemme, og hvordan unngår man da at det oppstår "digitale skiller"? Hvordan bør man legge opp undervisningen osv..
  • Noen som har noen erfaringer med dette? Undervist i skolen? Tanker rundt temaet?
  • Hva betyr egentlig digitale skiller i skolen - for elever og lærere?
  • Hva betyr det egentlig å ikke kunne bruke en datamaskin i dag? (Med tanke på feks nettbank, at de fleste offentlige tjenester er på nett som selvangivelse og søknad til høyere studier feks flere??)
  • Tiltak i skolen som motvirker disse skillene.
  • Kreative didaktiske løsninger (bør ha med en del her...)
  • Igjen.. noen som har erfaringer?

Vel.. det var noen punkter fra meg.. kanskje litt rotete.
Jeg sitter og sliter med oppgave i påska, og er glad for alle synspunkter jeg får

På forhånd takk

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat