Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-11, 19:06   #22
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Høyt kolesterol på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Var hos legen og tok noen blodprøver for et par uker siden. Sist uke skulle jeg tilbake, kom da til en annen lege. Han sa at prøvene så fine ut. Idag fikk jeg brev fra min lege om at kolesterolet var litt for høyt (6,6). Hun har ikke oppgitt hvilke kolesterolverdier som er målt. Prøvene ble ikke tatt på fastende hjerte, som jeg ser her på forumet at de skal. Jeg vet heller ikke hva verdiene var før jeg begynte på lavkarbo for ca 1,5 år og 20 kg siden..

Fikk tilsendt noen kostråd som jeg helst vil brenne opp: om å velge lett margarin istf smør, om at eggeplommer er svært kolesterolrik og masse annet tull. Bl.a. Skulle man velge poteter og grønnsaker som erstatning for kraftig og fettrik mat ved tilbehør ved måltider. Jeg blir så oppgitt. Dette er henta fra legehandboka.no, og det var også henvist til råd fra Lipidklinikken-Radiumhospitalet.

Grunnen til at kolesterol skal måles fastende, er at maten du spiser påvirker kolesterolet. Spiser du et fettrikt måltid, blir leveren nødt til å øke produksjonen av kolesterol/lipoproteiner for å frakte dette fettet til målcellene. Om du så måler kolesterolet nå, vil du få langt høyere verdier enn det som er reelt.

Det samme er tilfelle hvis du måler kolesterolet mens du holder på å gå ned i vekt. Når fettcellene frigir fett til forbrenning, frigir de også en del kolesterol, slik at verdiene midlertidig blir høyere.

Kolesterolprøver bør derfor tas fastende, etter at vekten har vært stabil i en periode. Du bør også måle følgende: HDL, LDL, Triglyserider (VLDL), Apo-A og Apo-B. Utifra dette er det mulig å gi en god vurdering av risikoen for sykdom. Totalkolesterolet alene sier absolutt ingenting!

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat