Vis enkelt innlegg
Gammel 31-05-07, 22:10   #10
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol på lavkarbo

Totalkolesterol på 10 er jo noe høyt da...

...men Nille har i en annen (gammel) tråd om kolesterol skrevet følgende ord du kan tygge på:

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Jeg har lånt vekk boka mi, så jeg kan ikke skrive direkte sitat. MEN, det er vanlig at det GODE kolesterolet går OPP og det DÅRLIGE går ned på Ketolysekuren. Slik at totalkolesterolet går ned. At det går OPP på Atkins er bare en del av sannheten. Det kan gå opp, ja, - men det går som regel ned igjen !! Kan dessverre ikke bruke meg selv som eksempel her. Jeg har gått på strict Atkins i over 2 år og har hele tiden hatt kolesteroltall rundt 4. Siste test var tallet 8. Men i følge ernæringsfysiolog OG Torkil er det lite trolig det har noe med kostholdet å gjøre. Det kan ha mange andre årsaker og alt må sees i sammenheng. Min stefar har gått på kolesterolsenkende og blodtrykksdempende medisiner i 15 år. Da han begynte å spise etter Lindbergs prinsipper kunne han etter kort tid slutte med disse medisinene (som hadde stygge bivirkninger).

For min del var hva Atkins sier om kolesterol ganske interessant. Og gjett om jeg har lest !! I Dr. Atkins New Diet revolution (engelsk utgave side 119) sier Dr. Atkins at OM kolesterolet går OPP etter at man har begynt på Atkins så må man sjekke følgende:

1. Hva har du spist ?
2. Har du fulgt induksjonsreglene til punkt og prikke ? (I praksis ketolysekuren)
3. Oppgangen kan være midlertidig og ha andre årsaker. Ta ny test.
4. Når en person tar av og er i ketose kan det forekomme at kolesterolet kan gå opp, men dette skal nomalisere seg og gå NED i løpet av 2 mnd.
5. Sjekk det GODE kolesterolet (HDL). Om dette stiger er det bra. Da kan totalkolesterolet også gå opp litt (midlertidig).

Hvis du har fulgt alle regler og spist etter Atkins og fremdeles (etter 2-3 mnd) har høye kolesterol tall, er det noe annet som foregår i kroppen. DIN kropp kan reagere negativt på enkelte matvarer eller du er i for liten aktivitet. Det er mulig å ta forholdsregler.

6. Trening er viktig.
7. Kutt ut alt bearbeidet kjøtt som bacon, pølser og skinke
8. Sjekk triglyserid innholdet. Hvis dette synker påfallende er det vanlig at kolesterolet går opp. Hvis LDL (det dårlige kolesterolet) har sunket tilsvarende stigning i triglyserid er det et godt tegn.
9. Det er også mulig å ha arvelig høyt kolesterol. Dette er det ikke mulig å holde i sjakke med diett og trening. Dette MÅ medisineres. Man kan lagt på vei hjelpe til med å spise riktig, trene og sørge for å få i seg kosttilskudd som inneholder pantetin, omega 3 fettsyrer, hvitløk og fiber.

Har man fått påvist høyt kolesterol og skal ta ny prøve, lønner det seg å være veldig forsiktig med HVA en spiser de siste dagene før prøven tas. Beste resultat får man på fastende hjerte, dvs. at man ikke har spist de siste 12 timer før prøven tas. Normalt må slike prøver tas tidlig på dagen, slik at de kan bli sendt til laboratorie for analyse snarest mulig. Før 11.30 sier min lege og der jeg har vært på sykehuset og tatt prøver. Men det kan være anderledes der dere bor.

Jeg kom rett fra en god og sunn frokost (15 min før prøven ble tatt) - men nå vet jeg bedre, - så neste gang !!

Jeg syns moren din skal gjøre et forsøk jeg. Om kolesterolet i verste fall går opp en periode er det ikke farlig og helsegevinsten totalt med å gå NED i vekt er så mye mye større. Også så fint at dere er to stykker som kan gjøre dette sammen og støtrte og hjelpe hverandre !!

Lykke til begge to !!

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat