Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-07, 00:19   #11
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Høyt kolesterol på lavkarbo

Selv målte jeg det i fjor høst, rett etter at jeg hadde begynt å eksperimentere med Zone. Men ta litt historie: To år / 2.5 år før det var målingene mine

HDL=0.7 / 0.7
LDL=1.9 / --
Total=4.0 / 4.4
Trig=2.97 / 4.24

Vel, OK, så var det Zone, og etter et par måneder på det hadde jeg mål

HDL=0.8
LDL=2.2
Total=3,7
Trig=1.59

Rundt nyttår gled jeg over i høyfettskosthold, og gikk ned i mengden Udo-olje (fra 2+ ss per dag til max 1) samtidig som jeg heiv i meg med smør, fløte og ikke minst kokosfett. MYE kokosfett til hvert måltid. (Jeg er også omtrent konstant mett.) Mulig jeg ikke var flink nok til å kutte heeelt ned på karbo, men jeg kuttet mye. Resultater fra et par uker siden:

HDL=1.4 (opp 75%)
LDL=3.9 (opp 75%)
Total=5.9 (opp 75%)
Trig=1.41 (ned 11%)

Jeg er ennå ikke helt sikker på hvordan jeg skal fortolke resultatene. Jeg lurer på om jeg skal kontakte noen av de som er mer profesjonelle for en gjennomgang. Det er tross alt verd pengene. Men hvem skal man velge?

Vel, digresjon til side: En annen variabel som endret seg i vår var at aerob trening i form av gåing, som jeg hadde vært svært flink til før, ble omtrent fraværende. Merk at vekten min tross nesten fullt fravær av aerob trening ikke gikk opp i perioden, men faktisk gikk bittelitt ned. Jeg har kroppsfett et sted i 10-15%-området. Tanita og Caliper sier at det er omtrent 11%, men jeg tror det kan være noe mer.

Uansett: Jeg er nå aktivt på'n igjen med aerob for å se om det gjør noen forskjell når jeg måler på nytt om noen måneder.

Forresten: Hvor får man tatt et virkelig fullt og komplett batteri med tester? Lindbergs klinikk tilbyr noe slikt, gjør de ikke? Og de kunne eventuelt være hjelpsomme med en gjennomgang av hva resultatene skulle bety. Hvordan stiller forresten Lindbergerne seg til Ravnskovs oppdagelser? Har de hørt om ham? Hva har de å si?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat