Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-07, 23:09   #16
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Men nå er jo triglyseridene mye farligere enn kolesterolet, hvordan har det endret seg?
Ser det bare har bedret seg hos Solan

Det hadde de ikke målt! Siden de hadde målt fastende blodsukker, det var fint, ja så var ikke det viktig, sa de...

Uansett: Jeg har lest Dr. Malcolm Kendricks bok "The Great Cholesterol Con" nå. Og i følge ham er kolesterolhysteriet nettopp en svindel. Det kan i beste fall være en slags markør, men om kolesterolet er svært lavt er det vel så farlig som høyt, som jo har blitt litt relativt i det siste. (Tallene for "høyt" har stadig blitt nedjustert for at stadig flere skal kunne medisnineres. ) Han mente at rundt 5.5 var mye sunnere enn 4 og lavere!

Det forklarer jo ikke mine tall. Men jeg har hatt tilbakevendende problemer med stressmestring, og det er nettopp stress den godeste Kendrick mener er den store synderen når det gjelder hjerte- og karsykdom. Han sier at om en har hatt mye stress, vil kortisol-nivået kunne bli jevnt, og forholdsvis stabilt. Derfor må det måles gjennom et døgn for å få samlet totalverdi. Det skal nemlig svinge naturlig etter døgnrytmen og etter stressfaktorer.
En slik tilstand kan også føre til høyt ldl-kolesterol, om jeg nå husker rett.
Skal lese boka med samme tittel av "Anthony Colpo" også, bare jeg får den.

Til tross for at boka var vel "vittig" for min del, sto det veldig mye interessant der. Han virker ellers lavkarbovennlig, og nevner Uffe Ravnskov bl. andre som har drevet mye god forskning på hjertesykdom.

Så selv om nivåene mine er veldig høye, så er jeg betydelig roligere enn da jeg startet tråden! Anbefaler alle som er litt opptatt av kolesterol-verdier å lese en eller flere av bøkene til Ravnskov, Colpo og Kendrick.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat