Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-07, 21:25   #23
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Artig Solan med ditt engasjement og at du vil undersøke. Lyst til å kommentere litt.

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Jeg så at mannen ikke kommer med noen begrunnelse, men bare påstår at det er slik. Jeg sendte linken videre til Clarence Bass, som forholder seg til primærkildene - altså de publiserte vitenskapelige undersøkelsene - og han fortalte at det man har funnet ut, er at fettforbrenningen aldri slår seg av.

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.



En grunn til at det i min link ikke direkte henvises til noe annet, er nok at et innen langdistanseidrett er svært mange som erfarer og har erfart det han sier. Det finnes undersøkelser som taler for dette, og som generelt taler for at høyintensiv trening ikke er bra for effektiv fettforbrenning.

Jeg stusser over ditt uttrykk ” som forholder seg til primærkildene - altså de publiserte vitenskapelige undersøkelsene”. Selvsagt finnes det slike undersøkelser som taler til fordel for det du sier, lik det finnes det som taler til fordel for det jeg sier. Mao. Har noen funnet ut ditt og andre datt. Kanskje er det forskjell på mange timers sykling og vekttrening og kortere trening. Ikke umulig det. Husk at mitt første innlegg snakket om utholdenhetstrening.

Clarence Bass sitter selvsagt ikke på alt ”vitenskapelig materiale”, eller rettere sagt er det ikke riktig at alt slikt støtter hans utsagn. Tvert imot. I et annet innlegg som jeg forfatter vil vi se / jeg hevde at kosthold er en salig blanding av tro og viten. Slik også med dette. Den heller ikke ukjente Udo Erasmus snakker jo om at fettforbrenningen kan bli skrudd av.

Hva er vitenskapelig, og er det at det kalles vitenskapelig nok?
Sånn sett er det jo ”vitenskapelig materiale” som sier at for eksempel Atkins-dietten eller lignende er direkte skadelig på flere måter……..


Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det som skjer ved høyintensitetstrening, er:



Hva er forresten høyintensiv trening? Sett litt blandet på det. Selv mener jeg det bare er 2 pulssoner – nemlig det å ligge aerobt og det å ligge anaerobt (se mitt første innlegg med forklaring). Naturlig nok forbrenner man mer høyt i aerobt enn lavt, men på den annen side er det ofte så småforskjeller at det i praksis betyr så lite i en vektsammenheng.

Nå innrømmes det at mange definerer høyintensitet til å være trening innenfor det aerobe, men uten å gå anaerobic. Her er jeg selv muligens litt for ensidig , men trener ikke i oppsatte soner i det aerobice. Selvsagt gjør jeg vel det, men ikke bevisst innen 10%-sonene slik pulsklokkeprodusentene vil ha oss til – for å kunne selge oss dyrere og dyrere og flottere dippedupper. Vil man så trene høyintensivt uten å gå anaerobic, er det megafordel å utvikle fettforbrenningsmotoren.

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

1) Det ekstra kaloriforbruket under trening kommer i stor grad fra karbohydrater.



Og trener man anaerobt er det bare fra karbohydrater. Derfor er i en vektsammenheng oppkarbing og høyintens trenig (anaerobt) i beste fall en nullstilling. Aerobt er det derfor viktig å lære seg å få en effektiv fettforbrenningsmotor. Det gjør man ved å trene aerobt.

En ok link
http://www.marathonguide.com/training/articles/MandBFuelOnFat.cfm

også denne
http://www.pponline.co.uk/encyc/slow-training.htm

Strengt talt trenger vi ikke karber. Kroppe kan lage dem selv om nødvendig. Også om man skal trene beinhardt.

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

2) Ettervirkningen på organsmens forbrenningsmønster er at kroppen senere vil kunne holde seg på stort sett fettforbrenning også ved høyere pulsrater.
Så om du kombinerer intervalltrening (for å høyne kroppens fettforbrenning ved høyere puls) med langtrening, f.x. raske gåturer, så har du den ultimate fettforbrenningskombinasjonen.



”Ekspertene” er jo uenige om dette da…..Her kommer for kanskje alle ”troen” inn.

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Så denne triatleten gjengir nok bare en populær "urban legend" om at fettforbrenningen slår seg av ved høy intensitet. En legende av same slaget som den om at kroppen bare kan godtgjøre seg 30g protein per måltid - en legende som hadde sitt opphav i en reklame for et proteinpulver!



Vi snakker jo ikke om kortere utøvelse av slik trening (anaerobic), men at det blir for mye av det. For de fleste av oss er det vanskelig å finne balansen. Derfor vil det for folk flest som ikke er idrettsutøvere være best om man tar den trygge landeveien.
Resten av det siterte punktet tar jeg ikke så veldig seriøst.

Den virkelig høyintense treningen anbefales slik som bankselgere sterkt anbefaler oss forskjellige aksjepakker og lignende med ”løfter” om rask gevinst. Slikt klør i øret………….

Mye av ”svaret”, slik vi forhåpentligvis kan ha sett, også et spørsmål om hvor vi setter rensen for høyintensiv trening…….

  Svar med sitat