Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-13, 13:42   #13
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger mye sympati og en liten forklaring!

Opprinnelig lagt inn av Skrumpmagen, her.

Jeg trener en drøy time hver dag. For ca. to uker siden startet jeg en lavkarbokur og ligger på 30-40 gram karbohydrater hver dag (jeg veier alt jeg spiser). Dette er ikke stort å løpe på for en mann på 100 kilo. Det er ingen overdrivelse å si at treningsrunden min (11 km) tar 50% lengre tid nå. For sykling er det ikke så stor forskjell, men motbakkene er tunge.

En times rolig trening forbruker kanskje 400-500 kcal, tilsvarende 100 gram karbohydrater. Når dagsinntaket av karbohydrater er under halvparten av dette, må energien skaffes til veie ved forbrenning av fett. Fett forbrennes løpende og energien lagres som glukose i musklene. Etter å ha forbrent glukosen, noe som tar 20-30 minutter, kan du ikke yte mer enn energien fra den løpende fettforbrenningen. Denne gir ikke energi like raskt som forbrenning av karbohydrater og farten blir heller dårlig

Jeg håper - som andre tråddeltakere - at kroppen venner seg til det lave inntaket av karbohydrater og produserer energi fra fett mer effektivt etterhvert. Men jeg tror nok samtidig at ytelsen under trening forblir lavere enn ved forbrenning av karbohydrater.

Likevel mener jeg det er meningsfullt å trene. For det første forbrenner det kalorier og bidrar slik sett under slankekuren. For det andre tror jeg du stadig har et treningsutbytte og kommer i bedre form.

Det er mange som har oppnådd veldig bra resultater i sport på et lavkarbo kosthold (Bjørn Ferry og noen fotballag). Det tar nok mer enn 2 uker for kroppen til å omstille seg til en ny energikilde.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat