Tråd: Jernmangel
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-16, 16:12   #6
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Floradix (og andre helsekost-tilskudd) har veldig lite jern i seg sammenlignet med tabletter kjøpt på apoteket. Apoteket har: Niferex 100mg Fe2+/ Duroferon 100 mg Fe2+/ Ferro Retard 100mg Fe2+/ Ferromax 65mg Fe2+.

En vanlig døgndose med Floradix gir 15 mg Fe2+, og en dagsdose med Femi S jern fra Solaray gir 18 mg Fe2+.

Dagsbehovet for kvinner ligger på ca 12-18 mg Fe2+, så skal man bygge jernlager (slik som jeg skal), så er det lite vits i å ta en vedlikeholdsdose, da må man ta en del mer enn det det daglige forbruket er. Nå tar jeg (100-) 200 mg Fe2+ daglig, så jeg måtte tatt ca 13 ganger daglig dose, altså 260 ml, med Floradix for å få i meg like mye jern som fra Niferex, og da er det ikke sikkert magen hadde synes Floradix heller var så grei. Om jeg ikke hadde tålt Niferex, så hadde det blitt en tur på sykehuset og fått jern rett i blodet der. Det er forskjellige grader av jernmangel, jeg har hatt en alvorlig/ stor jernmangel, med veldig lav blodprosent i tillegg til lavt jernlager så det som passer for meg er selvsagt tilpasset mine blodprøvesvar.

__________________




Sist redigert av Lemen : 09-05-16 kl 16:26.
Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat