Vis enkelt innlegg
Gammel 10-11-16, 08:21   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Uvel etter 3 uker på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Sandy, her.

Har du artrose? Jeg tror jo ikke jeg har betennelser i leddene, men tror muskelsmertene kommer fra over/feilbelastninger. Tror du at det er lavkarbo som har hjulpet deg, eller å kutte melkeproduktene?

Jeg har ikke fått påvist artrose, men har siden ungdommen (nå er jeg 48) hatt ledd- og muskelsmerter og legen min sier at de smertene jeg har i hendene er typiske for artrose, men at det kan ta mange år før det blir synlige endringer og foreløbig viser ikke røntgen noe. Det er ikke lavkarbo som har hjulpet meg, kan ikke huske at smertene var noe bedre den perioden jeg levde bevisst lavkarbo for da spiste jeg jo en del rømme og gresk yoghurt bl.a. Men etter at jeg leste i en bok (Eva Fjelsdtad "Takk for maten?") at forfatteren hadde funnet ut at melk trigget hennes reumatiske smerter at jeg hadde en real aha-opplevelse.

Den sommeren hadde jeg nemlig hatt så mye smerter i hofter og hender at jeg sterkt vurderte å be om sykemelding for jeg klarte nesten ikke å gå på jobben. Siden jeg var alene på jobb i 5 timer var det ikke mulig med noen matpause så jeg spiste en gresk yoghurt med bær og nøtter til lunsj hver dag... Da jeg gikk ut i ferie forsvant smertene på mirakuløst vis. Etter å ha lest boka snakket jeg med en homøopat jeg kjenner og hun spurte om det var homogeniserte melkeprodukter som var verst og det er det jo. Jeg tåler smør, oster, gomme, kremfløte og antagelig skummet melk. Jeg kan spise litt kvarg og skyr (spiser en i uka) og det virker som det går ganske bra om melken har vært varmebehandlet. Det rare er at når jeg er på Kreta kan jeg spise masse gresk yoghurt uten å ha smerter overhodet - gjetter på at den lages av ikke-homogenisert melk. Disse hoftesmertene hadde jeg hatt med ujevne mellomrom tidligere også og trodde de skrev seg fra for mye jogging på asfalt, men ser jo i ettertid at det er melkeproduktene som gjorde det. Spiste jo gjerne en yoghurt når jeg kom tilbake fra løpetur f.eks.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat