Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-11, 10:10   #12
galleren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 46
Innlegg: 22
galleren er på en erverdig vei

Sv: Jeg har så lyst på sushi ...

Sushi er en av mine favorittretter! Når jeg da først spiser sushi så skal det være ekte sushi

For de som plent skal ha bort risen så vil valget naturligvis falle på Sashimi. Som andre har nevnt allerede er dette kun selve fisken.

Utenom det har en nigiri-sushi, der fisken "hviler" oppå en liten "bunke" med ris.
Maki-sushi er som regel litt fisk og grønnsaker, innrullet i ris og nori (presset tang).

De mest hardbarka sushi-entusiastene vil påstå at risen er uerstattelig i sushi, siden eddiken i risen gjør at det utløses aminosyrer ifra fisken som resulterer i det japanere kaller "Umami", som visstnok er en av de 5 essensielle smakssensasjonene her i verden

Soyasaus, wasabi og sylta ingefær er naturlig tilbehør til Sushi. Går du å spiser på et sushisted i Japan, vil du merke at bruken av soyasausen er svært sparsommelig sammenlignet med det som er vanlig praksis her i vesten. Mens Japanere ofte bare dypper såvidt kanten av sushibiten, vil folk i vesten ofte dyppe halve biten i saus før de spiser den. Det er også vanlig i Japan at sushikokken serverer sushibiter uten soyasaus, da han til tider selv smører inn biten aldri så minimalt med litt soyasaus før den blir lagt foran kunden.

Ble litt i meste laget her nå Jeg reiser til Tokyo om litt over en uke, så da blir det masse fantastisk sushi. Gleder meg som en liten unge!

For de som vil ha noe å sugle på:
http://www.youtube.com/watch?v=yuhu4QZJZyw

__________________


galleren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat