Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-11, 15:55   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Til dere med cøliakidiagnose som lever på lavkarbo ...

Jeg mistenker sterkt at jeg kan ha cøliaki eller i det minste gluten intoleranse.
Dette bygger jeg på at jeg "alltid" har hatt store problemer med oppblåst mage, luftsmerter og løs mage. Dette har jeg registrert har vært verre når jeg spiser hvetebakst. Jeg virkelig ELSKER rosinboller og kan spise et dusin i slengen om jeg har dem forran meg, særlig hjemmebakte, varme boller. Det er fortsatt i en alder av 38 år det beste jeg vet!
Derfor må jeg bare holde meg unna. Jeg får ikke stoppet nemlig. Jeg spiser meg kvalm - hver gang.
I perioder har jeg holdt meg unna alle bakevarer utenom knekkebrød av den gove sorten. I de periodene har jeg vært mye mindre oppblåst.
Før trodde jeg det var gjæren som var synderen, men nå lurer jeg...

Da jeg startet på lavkarbo i juni kuttet jeg alt korn.
Jeg spiste ikke hvetemel før etter 4 uker. Da hadde vi rømmegrøt til middag.
Resultatet var et døgn med diare og ganske ubehagelig mageknip
Jeg har skjeiet ut et par ganger med vanlig is, da får jeg "bare" mageknip og blir litt kvalm, men får ikke diare.
En gang i sommer var vi på tur og fikk et svært stykke rabarbrapai. Maten var forhåndsbetalt og jeg tenkte ikke på at en liten utskjeielse ville få så store konsekvenser... Denne gangen havnet jeg på do med diare i 2 døgn...

Etter på ble jeg gjort oppmerksom på (av en eller annen her inne) at det hørtes ut som glutenallergi. Det er visst akkuratt sånn man tester det, nemlig ved å kutte gluten i en eller 2 uker og så introdusere det igjen og se hvordan kroppen reagerer.

Etter den episoden har jeg ikke touchet hvete, kun i mikroskopiske mengder, og hver gang får jeg mageknip og blir kvalm.

Jeg har ikke lyst til å begynne å spise gluten igjen, men om jeg skal kunne få diagnose så er det sånn at jeg må det???
Jeg kunne tenkt meg å fått en utredning for dette slik at jeg kanskje kunne fått diagnose.
Er det virkelig slik at jeg må gå igjennom noe så (i mine øyne) jæ..., for å kunne få stillt en diagnose?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat