Vis enkelt innlegg
Gammel 16-07-10, 19:16   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Bøker om barneoppdragelse?

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

og oppdra barn er ikke lett
men god gammeldags folkeskikk kommer du langt ,og lære ungene respekt for andre og seg selv ,
og har du sagt NEI ,, så ikke gi deg på det , for barn finner fort ut hvor langt de kan strekke strikken din.
og den kan de strekke veldig langt på oss foreldre ,, fordi vi ikke orker maset , gir vi oss, i mange tilfeller

så tenk også på din egen barndom, hvordan syns du dine foreldre oppdro deg
sunn fornuft kommer du langt med
å husk ,., alle barn er forskjellige de kan aldri oppdras likt

Mine foreldre oppdro meg til å bli den snille flinke som aldri var ufin eller ugrei.... Jeg fikk alltid høre at det var så greitt med meg i motsetning til de to eldre søskene mine.. Den dag i dag angrer jeg på at jeg var så snill og grei. Jeg VET at det er mye som jeg skulle ønske at jeg gjorde fremfor å "tekkes" foreldrene mine.. Unger SKAL gjennom flere løsrivningsprosesser og da bør det kanskje merkes....; søstera mi mener at jeg ikke kom i puberten før jeg fylte 30 år; først DA begynte jeg å gjøre det jeg selv ville samt motsi foreldrene mine..

Man skal tenke seg hundre ganger om før man sier NEI til et barn, men har man sagt NEI så betyr det NEI. Fokuser heller på det positive; de gangene man kan si JA og står fast ved det også!

Jeg har nå i ett år gått med eldstegutten min til adferdsterapauter sammen med lærere på skolen. En ting som har vært et gjennomgående tema er VÆR POSITIV!!! SØK DET POSITIVE OG DA FÅR DU POSITIVE TILBAKEMELDINGER!! Og da snakket terapautene til meg som forelder og til lærerne som voksne omgangspersoner, IKKE til guttungen!

For det var også en gjennomgangstone at vi, både lærerne og jeg fokuserte på alt det han IKKE gjorde. Terapautene snudde på den trenden og ba oss se etter det positive i alt det negative.. Det er jo den leveregelen jeg har for meg selv og MITT liv, men jeg hadde tydeligvis ikke overført det til mitt samliv med ungene... Og det var gjennom Jesper Juul at jeg lærte at man ALLTID skal søke det positive og fokusere på det. Overvinn uønsket oppførsel med positiv respons på ønsket oppførsel. Fyren har myyyye vettugt å komme med!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat