Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-09, 11:38   #30
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Giiz - visste det var noe rart me'n!



Her har jeg en litt annen erfaring; I de månedene jeg brukte på å gå ned 17 kilo var variasjonen av kalorier veldig stor fra dag til dag, men for det meste var det høyere enn før lavkarbo. Nå er kaloriinntaket veldig ofte lavere enn det Grete Rode's tilhengere må leve på, men vektreduksjonen har stoppet opp. I tillegg rører jeg mer på meg nå, enn det jeg gjorde i vektreduksjonstiden. Hadde det vært så enkelt som energi inn og energi ut tror jeg ikke vi hadde hatt fedme-epidemi. Da ville Grete Rode og vært løsningen på hele problemet.

Hei Veggpryd!

Pål var inne på et helt vesentlig poeng når han nevnte termodynamikkens første lov; energi kan overføres fra ett system til et annet, den kan innta forskjellige former, men forsvinner aldri og skapes heller aldri. Dette er den mest udiskutable av alle fysiske lover.

Hvis det var mulig å tilføre kroppen mer energi enn det som går ut, og samtidig redusere tilgjengelig energi i kroppen, ville dette helt klart vært i strid med termodynamikkens første lov. Den motsatte effekten ville også vært i strid med termodynamikkens andre lov, og gjort oss i stand til å skape en evighetsmaskin. Det er neppe mulig, selv med Ketolyse

Så svaret gir seg egentlig selv. Den eneste måten å redusere vekt på er å overføre mer energi til omgivelsene enn det som tilføres. Men de fysiske lovene sier naturligvis ingenting om hvor energien hentes fra, og her ligger hele hemmeligheten til reduksjon i fettprosent (og for så vidt alle andre energilagre i kroppen) og vekt.

Hvis vi klarer å overføre energi fra kroppens egne energilagre, og den samlede energioverføringen overstiger energitilførselen, vil vi gå ned i vekt.

LCHF stimulerer kroppen til å benytte mer av egne energilagre, spesielt energi fra fettvev. Samtidig reduseres sultfølelsen og aktivitetsnivået øker. En høykarbo-diett vil til motsetning begrense bruken av egne energilagre, stimulere til lagring av energi og øke sultfølelsen.

Som Pål har forklart tidligere er heller ikke kroppens energiinntak og energioverføring statiske verdier; kroppen tilpasser seg både høye og lave energiinntak. Dette påvirkes av mange faktorer, hvor fysisk aktivitet bare er en av flere. Kroppen er for eksempel også i stand til å øke og redusere kroppstemperaturen, justere hjerneaktivitet osv.

Så det er mulig å forklare hvordan noen kan øke energiinntaket og samtidig gå ned i vekt, eller redusere energiinntaket og gå opp i vekt. Men det finnes ikke noen magisk måte å redusere kroppsvekten på. Energiinntaket må over tid være lavere enn energioverføringen til omgivelsene, uavhengig av hvor energien kommer fra.


Sist redigert av Chunky : 31-01-09 kl 12:38.
  Svar med sitat