Vis enkelt innlegg
Gammel 05-06-06, 11:20   #24
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Resistent Stivelse; Poteter? Ja takk!

Opprinnelig lagt inn av JEDI

Dette er temmelig uforskyldt, da en potet i seg selv sjelden har mer en 60 kcal, og inneholder svært lite fett.



På lavkarbo diett er dette 2 gode grunner til ikke å spise poteter eller kutte ned drastisk på forbruket. En annen grunn er stivelse.

Sitat:

I har australske forskere kåret poteten til den aller mest mettende matvaren vi kan spise!



Som er betalt av potetindustrien e.l.! Forskere er og blir noen jeg ikke stoler på. Ihvertfall ikke i slike useriøse (og idio..ske) kåringer.

Sitat:

Nå skal det nevnes at det må ca tre middels store poteter til for å i det hele tatt å kunne måle GI på potet. Dette fordi GI ikke kan måles på små porsjoner karbohydrater

Dette sier vel ganske mye om GI som måleverktøy og om man egentlig kan bruke det til noe fornuftig.

Sitat:

Slik går man frem:
- Kok poteten på vanlig måte
- Sett den i kjøleskapet, minimum over natten
- Spis den kald, eller varm den opp på ny!
Ved å gjøre dette reduserer du glykemisk indeks fra ca 90-100 poeng, nykokt potet (høy GI) til fattige 33 poeng (superlav GI). I tillegg har en del av kaloriene forsvunnet, ca 10-30 % avhengig av flere faktorer.

Stivelse påvirkes av temperaturer. Ved rask nedkjøling av nykokt potet, pasta og ris, vil en del av stivelsen gå over til ”resistent stivelse”. Denne stivelsesformen blir ikke brutt ned i kroppen på vanlig måte, slik at den må ta en ”omvei”, og dermed påvirker den nesten ikke blodsukkeret i det hele tatt. Resistent stivelse har også færre kalorier en vanlig stivelse. Ved å bruke slike lavglykemiske poteter spiser mange av mine klienter seg gode og mette mens de går ned i vekt!



HVis man virkelig må gjennom denne prosedyren hver gang før man spiser for å gjøre poteter, pasta o.l. sunnere så sier vel det ganske mye om "sunnheten" og de andre godordene om disse "matvarene". Og jeg tviler sterkt på om dette i det hele tatt stemmer med virkeligheten.

Poteter? Nei, takk!

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat