Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-06, 16:42   #5
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Rocky's treningsdagbok, Tones slankedagbok ;-)

Jeg MÅ bare lufte hodet litt


Det kan ikke være bra for mitt blodtrykk å diskutere inne på VK på VG. Jeg blir lagt ord i munnen på, jeg blir fortalt hvor gal jeg er som nesten burde kjenne fettet vokse i årene, jeg legger ut linker hvor det motevises det de sier og de gidder ikke en gang lese dem.

Det er ikke ofte jeg blir provosert nok til å bli skikkelig forbannet, men det er jeg nå!!!!!!!

Se på dette!!!!

Sitat:

Kutter man ut pasta, poteter, ris og brød som jo er hjørnesteinene i et norsk kosthold er det ikke mye igjen å velge i og man må "konse" mer for å få dekket sitt næringsbehov. Det er for eksempel mye mer stress å steke en biff enn å spise enn brødskive, og dermed blir det ikke så enkelt å ta seg noe "ekstra". Samme gjelder pasta/poteter/ris - som det jo er veldig lett å forsyne seg litt ekstra av, mens det å steke en ekstra kyllingfilet er litt vanskeligere

Sitat:

Hva med det etiske i å fokusere så mye på animalske produkter.......?

Sitat:

Er det gjort noe forskning på innsiden av blodårene på de som lever på fettdietter over lang tid?

Sitat:

men uannsett.. det her kan umulig være bra for kroppen med så mye fett som jeg hører her.. stakkars blodårene og hjertet deres da..

Sitat:

Jeg har fortsatt vanskelig for å akseptere at mange års forskning på hjerte-kar-sykdommer skal kastes på båten til fordel for dette eksperimentet...

Sitat:

Syns det er vanskelig å gi all denne forskningen på båten på grunn av noen få "vitnesbyrd" fra tross alt veldig subjektive personlige opplevelser (da tenker jeg også på boken som tydeligvis har blitt noe av en "bibel"...)

Sitat:

Hvor gamle og friske ble nå de folka i steinalderen som bare spiste kjott og flesk, max 20-30 år?

Sitat:

Er egentlig enig i at her skal det være plass for alle - men samtidig er det veldig synd at mange nye blir forvirret (og kanskje forledet?) av dette. Mange kommer inn her etter lang tids overvekt, og på leting etter en ny "mirakelkur" for å gå raskt ned i vekt. Det er klart at det er lett da å la seg lede inn i slike metoder, istedenfor å velge den kjedelige, trauste og tidkrevende veien om sunt kosthold og mosjon (som vi vel innerst inne vet er den eneste veien....?)

Sitat:

"Selvsagt må du gjerne følge lavkarbodiett, og det funker helt sikkert- men vær så snill å ikke få det til å høres ut som om det er det ENESTE som funker for alle og enhver."

??????? Dette er noe jeg ALDRI har skrevet eller sagt, at det er det eneste som funker for alle og enhver. Jeg har sagt man MÅ finne det som passer for en selv, og for meg var det lavkarbo for andre er det VK for noen er det trening og uansett hva det er så syns jeg det er kjempefint.

Jeg la inn linken for å fortelle min historie og hvordan mine 6 uker med VK ble i begynnelsen, og helt ærlig det var noen som sa at vi som spiser lavkarbo er så skråsikre på at DET er svaret. Det er ikke jeg, fordi jeg tror det handler om å finne ut hvorfor man har blitt feit, og hvorfor man ikke går ned når man gjør sånn eller slik. At man har andre meninger og velger en annen løsning syns jeg man skal ha lov til, MEN jeg mener at man også må få lov til å se at fordi noen får det til med VK finns det dem som ikke gjør det. Eller skal det holdes skjult for alle de som er nye her inne og blir fortvilet hver gang de går på vekten og den viser mer og mer?

Sitat:

Uansett syns jeg det er bekymringsfullt at du avfeier det eneste VIKTIGE spørsmålet i denne debatten - nemlig helsevirkningene av lavkarbo/høyt fettinnhold-kosthold. Det er lite trolig at du vil "kjenne på kroppen" at blodårene tettes til, eller at lever og nyrer skades, før det er for sent, dessverre.... Og DET er ihvertfall vitenskapelig bevist.

Jeg må nok fortsatt innrømme at jeg håper nybegynnerne her inne greier å skille lang tids ernæringsforskning fra eksperimentelle ekstremkurer, og ihvertfall gi VK en sjanse før man hiver seg på lavkarbo-eksperimentet og gambler med egen helse...

Sitat:

"...fett er ikke BARE fettrand på koteletter, de hvite i bacon. Det er fløte, seterrømme istedet for lett, fete oster, H-melk eller helst direkte fra kua, jeg velger avokado og brokkoli istedet for mange andre grønnsaker. Spiser ostekake, hjemmelagd gele, hjemmelagd is, nøtter...." (fra ett av innleggene dine Caxa)

Veldig mye av det som nevnes her er animalsk fett - altså den usunne fettypen - som virker akkurat på samme måte som "flæsk".

Sitat:

Eller er det sånn at fordi noen våger å utfordre "religionen" deres så er teknikken å bli ufin?

Det er ikke noe problem å finne tusenvis av artikler som "dokumenterer" både den ene og den andre oppfatningen (og sikkert den tredje også) - for den som har tid til sånt. Vi andre må bare stole på at de vi betaler for å gi oss råd om dette bruker tiden vi kjøper til å gi oss fornuftige råd.

Det blir meningsløst å fortsette en diskusjon hvis man ikke har respekt for at den andre parten også har rett til å ha sine meninger.

Dersom det er fundamentalisme dere er ute etter å formidle tror jeg kanskje det er andre sider som passer like godt som VK sine....

Sitat:

Fundamentalist???? Jaja det fortjener ikke en gang noe svar, men man skal vel kanskje anses som det om man tørr si at det finns andre måter enn VK's som tydeligvis er din religion da...

Sitat:

vil ikke "blande" meg inn i diskusjonen deres, men skjønner den ikke helt at mye animalsk/mettet fett er helseskadelig er da hevet over enhver tvil? Skadene dette medfører på lang sikt for hjerte/kar kan da ikke diskuteres.. Om man går raskt ned i vekt av lavkarbo aner jeg ikke, men at kroppen trenger karbohydrater er det liten tvil om. Dersom kroppen ikke får tilført nok karbo vil den tilpasse seg fett og proteinforbrenning, men fettforbrenningen blir jo ufullstendig, og man får ophopning av ketonsyrer i blodet, og risikerer å få ketoacidose, dvs syreforgiftning. Har full respekt for at folk velger ulike dietter og spisevaner, men selv tror jeg et variert kosthold balansert mellom roteiner, fett og karbo er det beste helsemessig

Så nå er det slutt på diskusjonen jeg gidder ærlig talt ikke prøve svare på spørsmålene der inne lengre siden man tydeligvis er like hårsåre som muslimene i Syria.

En ting har kommet ut av dette, jeg har lovet meg selv å skrive bok, hvor jeg faktisk har tenkt å sammenfatte det jeg kan finne av forsking både positivt og negativt for og imot alle former for dietter. Så nå har jeg begynt å lagre innleggene fra Vk og vil med dette spørre om lov til å bruke noen av de forskjellige innleggene og oppskriftene her inne. Det er ikke noe som får meg sintere enn de som har svaret på alt, fordi sånn er det i dems verden, nå får mennesker snart våkne og se at vi er forskjellige med forskjellige forutsetninger, men vi er da jaggu like mye verd uansett.

NÅ skal jeg reise en tur i stallen og stikke nesen langt langt inn i hesten som aksepterer alt og alle, så lenge han blir behandlet med respekt og som det han er, en hest!!!

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone

Sist redigert av Caxa : 12-02-06 kl 12:45.
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat